|

Moja strona ma słaby wynik w Google Page Speed Insight – co robić?

Jaki masz wynik swojej strony w Google Page Speed Insight?

Jeżeli jeszcze nie wiesz, to możesz to sprawdzić tutaj.

Jeżeli Twój wynik jest bliski 100 punktów i wskaźniki są na zielono, to gratuluję!

  • Co, jednak jeżeli Twój wynik jest słaby, a wskaźniki są na pomarańczowo lub czerwono?
  • Czy ten wynik jest ważny i jakie konsekwencje może mieć dla Twojego bloga, strony lub sklepu?
  • Co zrobić, aby poprawić ten wynik?
Co to jest Google Page Speed Insight


Jest to narzędzie, które pozwala sprawdzić jak szybko ładuje się nasza strona internetowa na komputerach oraz komórkach. Oprócz wyniku punktowego, w którym maksymalnie nasza strona może uzyskać 100 punktów, Google Page Speed Insight podaje praktyczne wskazówki jak przyspieszyć działanie strony. 

Czy wynik Google Page Speed Insight ma wpływ na pozycje strony w Google?


W skrócie tak.

Google nie wiąże wyniku punktowego Google Page Speed Insight Twojej  strony z pozycjami stron witryny w wyszukiwarce. Aczkolwiek wynik ten daje informację na temat szybkości działania Twojej strony. A szybkość działania Twojej strony już zdecydowanie ma wpływ i jest czynnikiem branym przez Google przy ustalaniu pozycji Twojej strony. 

Innymi słowy, jeżeli Twój wynik w Google Page Speed Insight jest nie najlepszy, a Twoja strona działa wolno, to tracisz ruch z wyszukiwarki Google na rzecz konkurencji. 

Co więcej, 100 milisekund opóźnienia w ładowaniu strony może spowodować 7% redukcję konwersji, a lepiej jest mieć te 7% zamówień więcej niż mniej, prawda?

Przy okazji. Sprawdzając wynik strony w Google Page Speed Insight nie należy sprawdzać tylko strony głównej. Jest to często popełniany błąd.

Przy ustaleniu pozycji naszej strony w wyszukiwarce, Google nie mierzy szybkości działania strony głównej, lecz szybkość konkretnej strony w naszej witrynie, której dotyczy wynik wyszukiwania.

Innymi słowy, Twoja strona główna może mieć dobry wynik w Google Page Speed Insight, ale dalej możesz tracić ruch przez powolne pozostałe strony w witrynie.

Dlatego należy sprawdzać szybkość ładowania się wszystkich podstron w witrynie.

Co jednak jeśli nasza witryna ma słaby wynik w Google Page Speed Insight

Należy ją zoptymalizować.

Pokażę Ci teraz jak wygląda optymalizacja.

Utworzyłem też specjalny newsletter oraz grupę na Facebooku, która Ci w tym pomoże.

Jak zoptymalizować stronę WordPress krok po kroku

  1. Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem szybkości działania na poziomie aplikacji internetowej

  2. Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem szybkości działania na poziomie serwera

  3. Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem szybkości działania na poziomie Infrastruktury serwerowej

  4. W razie potrzeby wdróż AMP

Jak zoptymalizować stronę WordPress na poziomie aplikacji

Każda optymalizacja strony zaczyna się na poziomie aplikacji.

Prawdę powiedziawszy, optymalizacja strony powinna się zacząć, zanim strona powstanie.

Jeżeli do stworzenia strony zostanie użyty niezoptymalizowany pod szybkość działania motyw graficzny oraz niezoptymalizowane wtyczki WordPress, to może się okazać, że sensowna optymalizacja takiej witryny jest kosztowna, czasochłonna, a czasami wręcz niemożliwa.

Choć sytuacja się zmienia, to ciągle duża liczba motywów graficznych jest wolna – i co gorsza – nie bardzo jest co z tym zrobić, ponieważ bardziej opłacalna jest zmiana motywu, niż jego optymalizacja.

To samo się tyczy dodatków, które instalujemy w aplikacji. Wtyczki potrafią dodać masę niezoptymalizowanego kodu do strony, która znacząco spowolni Twoją stronę.

Dlatego zawsze warto się tutaj trzymać zasady, im mniej dodatków i im strona prostsza, tym lepiej.

Nie oznacza to jednak, że masz nie instalować żadnych wtyczek, ale robić to z rozsądkiem i świadomie, aby wiedzieć jak to wpływa na szybkość działania całej Twojej strony. 

Cache — największy przyjaciel szybkiej strony

Pozwól, że wytłumaczę Ci działanie cache, w sposób jak najmniej techniczny.

Za każdym razem, kiedy wchodzisz na stronę internetową, to Twoja przeglądarka wysyła prośbę do serwera, na którym znajduje się Twoja strona, o jej przesłanie. Serwer odbiera taką prośbę, a następnie zaczyna przygotowywać stronę do wyświetlenia. Po przygotowaniu przesyła stronę do Twojej przeglądarki.

Kiedy masz włączony cache na swojej witrynie, to strona zostanie przygotowana do wyświetlenia już wcześniej. W chwili gdy użytkownik wchodzi na Twoją stronę, serwer nie musi już przygotować Twojej strony do wyświetlania, ponieważ ma ją już przygotowaną. (Tym właśnie jest Cache!).

Innymi słowy, cache jest niczym „zrzut” Twojej strony. Kiedy użytkownik wchodzi na Twoją stronę, to zostanie mu wyświetlony zrzut tej strony.

Dzięki temu Twoja strona ładuje się znacznie szybciej.

Dzieje się tak, ponieważ serwer nie musi za każdym razem przygotowywać od zera strony do zaserwowania odwiedzającemu. Może wyświetlić już wcześniej przygotowany zrzut. 

Cache możesz włączyć na poziomie aplikacji, np za pomocą wtyczki WP Rocket, serwera lub infrastruktury.

Bez optymalizacji grafik zapomnij o dobrym wyniku w Google Page Speed Insight 

Zazwyczaj to tutaj można uzyskać największy przyrost szybkości działania strony.

Niezoptymalizowane pliki graficzne na stronie potrafią niemiłosiernie spowolnić jej działanie.

Powodem tej sytuacji jest fakt, że niezoptymalizowane pliki sporo ważą, a im wolniejsze łącze użytkownika, tym wolniej będą się wczytywać.

W skrajnych przypadkach niezoptymalizowane pliki graficzne mogą spowodować, że strona nie będzie się wczytywała sekundy, lecz minuty.

Dlatego jest to krytyczny element optymalizacji strony.

Aby pliki graficzne szybciej się ładowały, należy zastosować odpowiednią kompresję.

Odpowiednio zastosowana kompresja znacząco zmniejszy wagę grafik, jednocześnie nie pogarszając w sposób widoczny ich jakości.

Oprócz kompresji ważny jest też format zdjęć.

Zapewne znane są Ci takie formaty jak .jpg czy .png.

Jednak dla stron internetowych powstał specjalny format o nazwie .webp.

W porównaniu z formatem .jpg potrafi wyraźnie zmniejszyć wagę zdjęcia.

Weźmy dla przykładu poniższą grafikę. Niezoptymalizowana waży 5,6 MiB. Zoptymalizowana w formacie .jpg waży 849,1 KiB. Zoptymalizowana w formacie .webp waży 390,7 KiB.

Zatem w porównaniu do .jpg, format .webp dodatkowo zredukował jej wagę o ponad 50%. W momencie kiedy każda milisekunda się liczy, a mamy dużo grafik, są to potężne oszczędności. 


Źródło grafiki: unsplash.com

Jest tu jednak pewien haczyk. 

Nie wszystkie przeglądarki obsługują ten format lub zaimplementowały go dopiero niedawno.

Nie jest to jednak żadna przeszkoda, ponieważ przy odpowiedniej konfiguracji bez problemu możesz serwować pliki .webp tym użytkownikom, których przeglądarka obsługuje ten format, a pozostałym użytkownikom grafiki w formacie .jpg.

Zoptymalizuj Kod

Jak wcześniej wspomniałem optymalizacja kodu jest czymś, co powinno być zrobione na etapie tworzenia motywu lub wtyczki.

Jednak często tak nie jest. Dodatkowo nie wszystko jest możliwe do zrobienia na etapie programowania motywu lub wtyczki. Część optymalizacji będziemy musieli wykonać sami.

Jak zoptymalizować stronę WordPress na poziomie serwera

Optymalizację serwera należy rozpocząć od doboru odpowiedniego oprogramowania, które będzie obsługiwać Twoją stronę.

Aktualnie najpopularniejszymi aplikacjami serwerowymi są Apache oraz Ngnix. Zapewne któryś z nich obsługuje teraz Twoją stronę.

Aktualnie 42.1% wszystkich stron na świecie używa serwera Apache, Ngnixa natomiast 31.3%

https://w3techs.com/technologies/overview/web_server


Ale jeśli przyjrzymy się, jakiego oprogramowania używają najpopularniejsze witryny internetowe, sprawa ma się zgoła inaczej.

https://w3techs.com/technologies/cross/web_server/ranking


40.4% z 10 000 najpopularniejszych stron w internecie używa Ngnixa, a tylko 18.8% z nich Apache.

Sprawa wygląda jeszcze lepiej na korzyść Ngnixa, gdy sprawdzimy najlepszych 1 000 stron.

40.8% z 1000 najpopularniejszych stron w internecie używa Ngnixa, a tylko 16.6% z nich Apache.

Nie jest to oczywiście przypadek.

Ngnix domyślnie ma zaimplementowaną zaawansowaną funkcję Cache, która potrafi diametralnie poprawić szybkość ładowania się strony.

Pamiętasz? Pisałem o cache’owaniu przy okazji optymalizacji szybkości witryny na poziomie aplikacji?

Ngnix cache może uzupełniać ten mechanizm cache dodatkowo na poziomie serwera lub całkowicie go zastąpić. Aktualnie technologia cache dostarczana przez Ngnixa, to najprawdopodobniej najlepszy mechanizm cache

Apache też potrafi być bardzo szybkie, pod warunkiem, że doinstalujemy na naszym serwerze aplikację cache o nazwie Varnish.

Apache z Varnishem, może śmiało konkurować z Ngnixem.

Nie możemy też zapominać o technologii Open Lite Speed, która szybko zyskuje na popularności.

Open Lite Speed, tak samo jak Ngnix, Apache oraz Varnish są aplikacjami, które całkowicie bezpłatnie możesz zainstalować na swoim serwerze.

Inną nowoczesną i bezpłatną technologią, którą możesz zastosować na poziomie serwera, jest Google Page Speed Module.

Uwaga, Google Page Speed Module to nie to samo co Google Page Speed Insight.  

Za pomocą Google Page Speed Insight sprawdzimy tylko szybkość ładowania się witryny. 

Za pomocą Google Page Speed Module ją zoptymalizujemy. 

Używając  Google Page Speed Module nie musisz martwić się o optymalizację na poziomie aplikacji, ponieważ moduł ten zajmuje się całą optymalizacją za nas.  

Prawda, że niesamowite?

Przygotowałem specjalny Page Speed Newsletter, który pomoże Ci wybrać szybki hosting z wymienionymi technologiami.

Jak zoptymalizować stronę WordPress na poziomie infrastruktury serwerowej

Optymalizacja na tym poziomie odróżnia strony szybkie od stron najszybszych, które Google kocha najbardziej. 

Pozwól, że wytłumaczę Ci na przykładzie, czym jest optymalizacja na poziomie infrastruktury.

Kiedy Twoja strona znajduje się tylko na serwerach w Polsce, to osobom spoza Polski ładuje się ona wolniej. Im dalej ktoś jest od serwera, na którym znajduje się Twoja strona, tym dłużej musi czekać na załadowanie się strony. Logiczne, prawda?

Optymalizacja na poziomie infrastruktury sprawia, że Twoja strona ładuje się przy wykorzystaniu serwerów na całym świecie. Wykorzystywany jest serwer, który zlokalizowany jest najbliżej użytkownika.

Jest to istotne, nawet jeśli większość odwiedzających ma polską lokalizację, a Twoja strona znajduje się na serwerach w Polsce.

Dlaczego?

Do pomiaru szybkości ładowania się stron Google wykorzystuje również swoją przeglądarkę Chrome. Jeżeli ktoś wchodzi na Twoją stronę z tej przeglądarki, to dane na temat szybkości jej ładowania są gromadzone przez Google

Wystarczy, że część osób odwiedzających Twoją witrynę będzie spoza Polski, aby pogorszył się Twój ogólny wynik ładowania się stron w Twojej witrynie.

Aby rozwiązać ten problem, najlepiej jest skorzystać z chmur Amazonu czy Google. Firmy te wykorzystują tą samą, oferowaną przez siebie chmurę, aby przyspieszyć działanie swoich usług internetowych. 

Ich chmury budowane były przez lata na potrzeby własnych usług internetowych co gwarantuje dobrej jakości usługi. Są potężne i mają serwery na całym świecie. Teraz pozwalają również na optymalizację szybkości ładowania się Twojej strony za pomocą ich infrastruktury.

Zapisz się specjalny Page Speed Newsletter, z którego dowiesz się jak przyspieszyć działanie strony za pomocą chmury Amazonu oraz ile to kosztuje.

Co zrobić, jeśli strona wolno się ładuje na smartfonach

Jeżeli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych lub działa na nich wolno, to nie “być może” tracisz ruch na rzecz konkurencji, ale “na pewno” tracisz ruch na rzecz konkurencji.

Aktualnie większość ruchu w internecie to ruch generowany przez urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety. Dlatego Google oficjalnie promuje strony zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, aczkolwiek równie trafne byłoby stwierdzenie, że karze witryny niezoptymalizowane pod urządzenia mobilne.

Jak sprawdzić, czy Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Dostosowanie swojej strony do urządzeń mobilnych możesz sprawdzić pod tym linkiem:
https://search.google.com/test/mobile-friendly

Natomiast szybkość ładowania się strony, w dobrze Ci już znanym Google Page Speed Insight.

Pomocne w optymalizacji strony pod urządzenia mobilne może być wykorzystanie technologii AMP.

AMP jest projektem zapoczątkowanym przez Google, mającym na celu poprawę szybkości działania stron mobilnych. Samo zainicjowanie przez Google tego projektu pokazuje jak ważna dla Google jest szybkość działania stron na urządzeniach mobilnych.

Witryny wykorzystujące tę technologię są zoptymalizowane pod urządzenia mobilne i szybkość działania, ale to nie jedyna korzyść. 

Wykorzystanie technologii AMP sprawia, że Twoja witryna będzie się ładować na urządzeniach mobilnych przy wykorzystaniu chmury Google, bez dodatkowych kosztów.

To, że Google udostępnia za darmo swoją infrastrukturę, aby poprawić szybkość działania witryn na komórkach, świadczy o tym, jak szybkość ładowania jest dla Google ważna.

Aczkolwiek, niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wykorzystanie technologii AMP i tak warto wdrożyć optymalizację na poziomie infrastruktury, aby przyspieszyć ładowanie się stron nie tylko na urządzeniach mobilnych.

Zapisz się specjalny Page Speed Newsletter, z którego dowiesz się, jaka jest najlepsza wtyczka do wdrożenia technologii AMP.

Podsumowanie

Jeżeli Twoja strona jest optymalizowana pod pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek, to doskonale już wiesz, że przy optymalizacji pod wyszukiwarki (popularne SEO) należy się uzbroić w oczekiwaniu na efekty.

Nie inaczej jest też z optymalizacją szybkości strony.

To jest właśnie powód, aby to zrobić wcześniej niż później.

Dlaczego?

Jeżeli konkurencja wdroży optymalizację szybkości strony przed Tobą, to z czasem uzyska przewagę w wyszukiwarce, która może być trudna do nadrobienia.

Tym bardziej że nowoczesne technologie (z których korzystają topowe strony), takie jak Ngnix, jak Google Speed Module czy AMP są całkowicie bezpłatne i takie pozostaną.

Z tego powodu nie ma kompletnie powodu w odkładaniu ich wdrożenia. Im wcześniej się je wdroży, tym lepiej.

Dlatego, nie odwlekaj tego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 komentarzy

  1. Nurtuje mnie jedna sprawa: czy rzeczywiście patrzenie na wynik szybkości w Page Speed Insights ma sens? W innych narzędziach potrafię uzyskać czas ładowania poniżej do jednej sekundy, a Pagespeed Insights pokazuje wtedy około 80/100. Tragedii nie ma, ale tu chyba powinno chodzić o czas wczytywania, który jest przecież bardzo dobry. Mam czasem wrażenie, że to taka zabawka dla klientów i dla nas – edukacyjna, „wymuszająca” stosowanie choćby Webp.

    1. Cześć Michał,

      na początku podchodziłem do sprawy tak samo jak Ty, o czym można się przekonać czytając wpis na blogu o wtyczce WP Rocked. Aczkolwiek finalnie zmieniłem zdanie co do Pagespeed Insights.

      Zgodzę się, że sam wynik w Pagespeed Insights nie jest celem samym w sobie. Jednakże szybkość wczytywania się strony też nie jest celem samym w sobie.

      Chodzi tutaj, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownikowi.

      Dużo lepiej mieć stronę, która ładuje się kilka sekund, ale pierwsze elementy, które pozwalają korzystać użytkownikowi ze strony ładują się w ułamku sekundy, niż mieć stronę, która ładuje się w sekundę, ale użytkownik musi czekać tę sekundę, aby móc zacząć korzystać ze strony. Pagespeed Insights zwraca uwagę na takie rzeczy.

    2. Sęk w tym, że PageSpeed Insights to nie tylko czas wczytywania to także czas renderowania, którego tamte narzędzia nie potrafią zmierzyć. Skoro PSI i wyszukiwarka jest stworzona przez Google to oczywistym jest, że warto patrzeć własnie na ten wynik a nie wyniki testów innych producentów, którzy nie mają wpływu na działanie przeglądarki i algorytm. Takie narzędzia jak PingdomTester, GTMetrix, WebPageTest – które badają szybkość wczytywania i dobre praktyki – przestały mieć większy sens dwa lata temu. Od tamtej pory wydajność strony w oczach Google to szybkość wczytywania + szybkość renderowania a ściślej wskaźniki FCP, FID, CLS, LCP. To, jakie podstrony należy poprawić pod kątem wydajności jest już zaznaczone w SearchConsole pod nazwą Podstawowe wskaźniki internetowe.

  2. Czy AMP można nauczy się samemu? Czy wystarczy zwykła wiedza do tworzenia stron? Mam stronę firmy na WP ale jak mówisz ze AMP tak ważne to muszę pomyśleć nad zmianami..