Jak założyć bloga w 2019 roku. Poradnik „krok po kroku”

Jak założyć bloga

Zatem chcesz stworzyć coś swojego i założyć bloga, tak?

Jednak czy poradzisz sobie z założeniem bloga i wszystkimi kwestiami technicznymi?

Im dłużej się nad tym zastanawiasz, tym więcej pojawia się pytań:

  • Z jakich aplikacji i narzędzi korzystają najlepsze blogi?

  • Co zrobić, aby Twój blog był widoczny w wyszukiwarce Google i na Facebooku?

  • Jak zarabiać na swoim blogu?

  • Co musisz wiedzieć, zanim założysz bloga, aby nie wpakować się w kłopoty, a późniejsze prowadzenie bloga odbywało się bezproblemowo?

Spokojnie. Zaraz poznasz odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania. Co więcej, zobaczysz krok po kroku, jak wygląda zakładanie profesjonalnego bloga w praktyce. Dzięki temu zakładając własnego bloga, nie zaskoczą Cię żadne niespodzianki.

Zacznijmy jednak od rzeczy z pozoru błahych, ale bardzo ważnych, jeżeli chcesz założyć swojego bloga bezproblemowo.

Unikaj małych nisz przy zakładaniu bloga. To pułapka.

Jeśli chcesz założyć bloga tylko i wyłącznie dla siebie, hobbystycznie, to spokojnie możesz zignorować wybór niszy, założyć blog i po prostu pisać.

Sprawa ma się inaczej jeżeli myślisz o blogowaniu jak o czymś, co chcesz robić nie tylko hobbystycznie. Innymi słowy, chcesz zarabiać na swoim blogu. W takim przypadku czuję się zobowiązany poinformować Cię, że wybór odpowiedniej niszy do blogowania ma znaczenie.

Co więcej, kryje się tutaj niebezpieczna pułapka.

Dobrym pomysłem może wydać Ci się wybranie niszy, w której jest niewiele blogów, a jeszcze lepiej żadnego.

Bo czy może być coś lepszego niż znalezienie sobie tematu, na który niewiele osób pisze? Łatwiej Ci będzie zdominować taką niszę, prawda? Jak to mówią lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

No więc nie do końca.

Prawda jest taka, że jeżeli wybrana przez Ciebie nisza jest zbyt wąska, to niesamowicie trudno będzie Ci zbudować sensowną liczbę czytelników (audytorium) wokół bloga.

Ok, ale jak sprawdzić, czy nisza nie jest zbyt wąska? – zapytasz.

To proste.

Jeżeli masz już jakiś pomysł na bloga, sprawdź, czy są inne blogi w wybranej przez Ciebie niszy.

Jeśli ich nie ma lub wyglądają jak puste miasta, to jest to potężny sygnał ostrzegawczy, że coś tu jest nie tak.

Natomiast jeżeli są inne blogi i mają pod wpisami sporo komentarzy, udostępnień i polubień na Facebooku, to znaczy, że jest zainteresowanie danym tematem. Innymi słowy, to jest dobra nisza do blogowania.

Domena – Twój własny adres w internecie

Domena to adres Twojego bloga, dzięki któremu ludzie mogą go odwiedzić.

Jest czymś podobnym do adresu Twojego domu.

Dla przykładu mój adres to zenmarketing.pl

Wpisując go w przeglądarce znajdziesz mój blog.

Upraszając, domena to zarejestrowana i zarezerwowana nazwa (adres) Twojego bloga w internecie.

Możesz też natknąć się na propozycję rejestracji takiej nazwy (adresu) w subdomenie, co jednak wiąże się z potencjalnymi problemami.

Pozwól, że wpierw wyjaśnię Ci na przykładzie, czym jest subdomena.

Adres mojego bloga to zenmarketing.pl i jest to domena. Domena zenmarketing.pl należy do mnie i mogę tworzyć w niej subdomeny, np. blog.zenmarketing.pl, sklep.zemarketing.pl szkolenia.zenmarketing.pl itp. itp.

Jeżeli stworzysz adres swojego bloga w subdomenie domeny, która należy do kogoś innego, to musisz wiedzieć, że taki adres nie należy do Ciebie. Należy do firmy, która ma domenę główną. Innymi słowy, firma, u której masz subdomenę może z nią zrobić dowolną rzecz, np. skasować lub postawić pod niej swojego bloga.

W większości przypadków tak dramatyczny scenariusz się nie zrealizuje. W przyszłości jednak będziesz chcieć, aby Twój blog wyświetlał się w Twojej własnej domenie, a nie czyjejś subdomenie. Wtedy przeniesienie takiego bloga może okazać się problematyczne lub wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Dlatego lepiej nie bawić się w subdomeny i od razu zarejestrować domenę.

Kolejna rzecz, na którą musisz zwrócić uwagę przy rejestracji domeny to polskie znaki. Domena z polskimi znakami np. podróżujemy.pl, nie jest tą samą domeną, co domena podrozujemy.pl bez polskich znaków. Są to dwie różne domeny.

Jeżeli zatem zarejestrujesz domenę podróżujemy.pl, ale nie zarejestrujesz domeny podrozujemy.pl, to domenę podrozujemy.pl bez polskich znaków będzie mogła zarejestrować inna osoba i postawić na niej swojego bloga.

Do domeny oraz do tego, co zrobić w przypadku kiedy chcesz zarejestrować domenę z polskimi znakami jeszcze wrócimy.

Niezawodny hosting w chmurze ze świetnym wsparciem to serce Twojego bloga

Oprócz domeny do założenia bloga będzie Ci potrzebny również hosting.

To na hostingu znajdzie się aplikacja, która będzie obsługiwała Twojego bloga. To również dzięki hostingowi, Twój blog będzie wyświetlał się pod wybraną przez Ciebie domeną.

Przy wyborze hostingu zwróć uwagę na następujące kwestie:

  1. Czy aplikacja do obsługi bloga jest już zainstalowana na hostingu?
  2. Czy hosting działa w Chmurze?
  3. Czy oferuje wsparcie dla Twojej aplikacji blogowej?

Dlaczego akurat te kwestie są tak istotne? – zapytasz.

Świetne pytanie.

Jeżeli zamówisz sam hosting, bez zainstalowanej aplikacji do blogowania, to będziesz musieć zainstalować ją samodzielnie. W praktyce oznacza samodzielne borykanie się z takimi sprawami technicznymi jak tworzenie baz danych, czy edytowanie i konfigurowanie plików.

Niektóre hostingi oferują instalator aplikacji, jednak to rozwiązanie też nie jest idealne, ponieważ taki instalator też należy odpowiednio skonfigurować i znać się trochę na sprawach technicznych.

Jeżeli chcesz tego uniknąć, to wybierz hosting z już zainstalowaną i prawidłowo skonfigurowaną aplikacją do blogowania.

Z jaką zainstalowaną aplikacją do blogowania szukać hostingu?

Obecnie najpopularniejszą na świecie aplikacją do blogowania, tworzenia stron, a nawet sklepów internetowych jest WordPress.

WordPress jest bezpłatną aplikacją, dziecinnie prostą w obsłudze, a przy tym o ogromnych możliwościach dzięki olbrzymiej ilości dodatków.

Osobiście korzystam z tej aplikacji od kilkunastu lat i nigdy mnie nie zawiodła. Koszysta z niej też ten blog.

Jest to obecnie najlepsza aplikacja do blogowania.

Kolejna kwestia przy wyborze hostingu to technologia chmury.

Jakiś czas temu, kiedy jeszcze korzystałem z tradycyjnego hostingu — a hosting w chmurze dopiero raczkował — zdarzyła mi się bardzo przykra sytuacja, przez którą straciłem czytelników.

Jeden z moich wpisów zaraz po opublikowaniu stał się bardzo popularny. Udostępniło go kilka dużych profili w mediach społecznościowych. Na blogu pojawiło się sporo czytelników, z czego byłem wniebowzięty.

I zgadnij co się stało?

Akurat wtedy mój hosting uległ awarii.

Na dużych fanpage’ach, które udostępniły mój wpis, zaczęły się masowo pojawiać komentarze, że strona nie działa.

Ja natomiast paliłem się ze wstydu, nie tylko przed czytelnikami, ale również przed właścicielami fanpage’y, które mi zaufały i udostępniły mój wpis.

Świadomość, że tracisz masę czytelników i do tego wychodzisz na kompletnego amatora, który nie ma porządnego hostingu, boli. Wierz mi, baaaaardzo boli i jednocześnie wkurza.

Czy można uniknąć takich przygnębiających, przykrych i bolesnych sytuacji?

Tak, jest to już możliwe. Właśnie, aby m.in. rozwiązać problemy tego typu powstała nowa technologia chmury (Cloud).

Przykładowo jedna z najpotężniejszych chmur na świecie, chmura OVH Public Cloud, zapewnia dostępność na poziomie 99,999% w skali roku. Natomiast dane w niej są potrójnie replikowane, przez co nie musisz się martwić, że przez awarię nagle Twój blog zniknie z internetu już na zawsze. Innymi słowy, jest niezawodna.

Dodatkowo chmura ta ma ochronę Anty-DdoS, co jest niesamowicie ważne. Ochrona Anty-DdoS chroni strony znajdujące się w chmurze przed atakami hakerskimi typu DdoS, które to w dzisiejszych czasach są prawdziwą zmorą internetu. Każda strona może paść ofiarą takiego ataku w dowolnym momencie, przez co być niedostępna przez wiele godzin, dni, a w skrajnych przypadkach tygodni.

Przeważnie taka ochrona strony jest niestety bardzo droga.

Podsumowując, technologia chmury to obecnie najlepsze rozwiązanie, jakie możesz wybrać dla swojego bloga. Twój blog będzie Ci za to naprawdę wdzięczny.

Trzecia najważniejsza sprawa przy wyborze hostingu to wsparcie.

Co się stanie, jeśli Twój blog nagle przestanie działać?

Zostaniesz w takiej chwili bez wsparcia? Rozwiążesz problem samodzielnie?
Nerwowo poszukasz kogoś, kto to wszystko naprawi?
I do tego komuś dodatkowo słono za to zapłacisz?

Słabo, prawda?

Dokładnie z tych powodów powstała Wpstacja, aby nareszcie raz na zawsze skończyć z takimi problemami, jak te wymienione powyżej.

Koniec z samodzielnym instalowaniem aplikacji, tworzeniem baz danych i grzebaniem w plikach.

Koniec z bezsensownymi przerwami w działaniu bloga.

Koniec z niedziałającym blogiem, który nie wiadomo jak naprawić.

Wpstacja to pierwszy w Polsce zarządzany hosting WordPress, ze wsparciem premium w cenie. Idealny dla blogerów, przedsiębiorców oraz osób nietechnicznych.

Aplikacja WordPress do prowadzenia bloga jest już na nim zainstalowana, skonfigurowana i zabezpieczona. Wpstacja zajmie się aktualizowaniem WordPressa za Ciebie (a aktualizacje są niesamowicie ważne także ze względów bezpieczeństwa, gdyż nieaktualizowana aplikacja wcześniej, czy później stanie się ofiarą hakera).

Wpstacja do działania wykorzystuje jedną z najpotężniejszych chmur na świecie, chmurę OVH Public Cloud.

Nie musisz się też martwić, że aplikacja WordPress, przestanie nagle działać, a Ty nie będziesz wiedzieć co zrobić. Wsparcie Wpstacji po prostu naprawi Twojego bloga bez zbędnych pytań.

Spójrz tylko na te opinie:

Zaufałam Wpstacji i nie zawiodłam się. Prowadzę bloga niespełna pół roku i jestem zadowolona z mojego wyboru. Wpstacja to szybkość i funkcjonalność. Przyznam szczerze, że tylko 2 razy miałam problem — nie z winy Wpstacji, a Google oraz przeglądarki — a pomoc była natychmiastowa. Byłam bardzo mile zaskoczona wsparciem od strony technicznej — jest to szczególnie ważne na początku drogi z blogowaniem.

Wioleta z pomocna-mama.pl

Zatem z czystym sumieniem polecam wszystkim małym i dużym przedsiębiorcom, którzy nie zdecydowali się do tej pory na zbudowanie swojej strony www ze względu na koszty, a może ze względu na brak wiedzy, czy też z jakichkolwiek innych powodów, aby skorzystali z usług WPSTACJI.
Budowanie swojego bloga, czy swojej strony internetowej jest tutaj bardzo proste, legalne i bezpieczne. A co najważniejsze, efekt pracy będzie spełniał Wasze oczekiwania w zasadzie za symboliczną kwotę.
Serdecznie zachęcam i polecam WPSTACJĘ.

Sylwia z preinstalcieszyn.pl

Pomoc techniczna, to coś niesamowitego na tym hostingu! Każdy problem został szybciutko rozwiązany, świetny kontakt, poczucie wsparcia i życzliwości, nieocenione. Szczerze polecam!

Olga z mamazlasu.pl

Dla mnie, kompletnego laika w temacie „hosting-serwer-domena”, najważniejsze jest wsparcie, na jakie mogę u Ciebie liczyć. Bardzo szybka odpowiedź na każde moje pytanie, praktycznie natychmiastowe wyjaśnienia i rozwiązywanie problemów. Bardzo dobrze się tutaj czuję – bezpiecznie! Wszystkie kwestie techniczne mojej strony są dobrze zaopiekowane, a ja mogę spokojnie zajmować się jej treścią. Serdecznie polecam.

Magdalena z silvermint.pl

Teraz najlepsze.

Obecnie hosting można nabyć w cenie 79zł (brutto!) za rok z gwarancją ceny przez najbliższe 5 lat. Innymi słowy, kupując teraz, masz pewność, że przez najbliższe 5 lat cena za hosting dla Ciebie nie wzrośnie.

Powiedzmy sobie szczerze jak na możliwości i wsparcie, jakie oferuje ten zarządzany hosting WordPress, jest to niesamowita cena. Warto się pośpieszyć i skorzystać z okazji, póki obecna cena jeszcze jest.

Jeżeli chcesz prowadzić bloga bez zmartwień, to jest to najlepszy wybór. Lepszego hostingu do prowadzenia bloga w tak świetnej cenie po prostu nie znajdziesz.

Jak założyć blog

Dobra, kończmy już z teorią. Jest ona ważna, aczkolwiek tyle na początek wystarczy. Wiesz już wszystko, co musisz wiedzieć przed założeniem bloga. Czas na praktykę!

Postarałem się, aby nic Cię nie zaskoczyło podczas zakładania bloga, a samo zakładanie sprawiło Ci sporo radości.

Jeżeli chcesz, to teraz możesz wyposażyć się w kubek swojego ulubionego napoju, a następnie przechodzimy do działania.

Na początek powiem Ci w skrócie jak wygląda zakładanie bloga.

Jak założyć blog w 10 krokach.

  1. Wybierz nazwę dla swojego bloga

    – następie zarejestruj domenę z wybraną nazwą bloga.

  2. Wybierz hosting

    – na hostingu zainstalujesz aplikację do prowadzenia bloga.

  3. Wybierz motyw graficzny

    – lub wybierz hosting z już zainstalowaną aplikacją do prowadzenia bloga.

  4. Wybierz motyw graficzny

    – zdecyduj jak będzie wyglądał Twój blog, poprzez wybranie motywu graficznego dla Twojej aplikacji blogowej.

  5. Uruchom statystyki

    – aby wiedzieć, ile dokładnie osób odwiedza Twój blog.

  6. Zgłoś blog do wyszukiwarek

    – dzięki wyszukiwarkom Twój blog będzie można łatwo znaleźć w internecie.

  7. Opublikuj swój pierwszy post

    – kiedy już wszystko będzie gotowe, opublikuj swój pierwszy post na założonym blogu.

  8. Uruchom newsletter

    – dzięki newsletterowi, czytelnicy bloga będą na bieżąco informowani o nowych wpisach na blogu.

  9. Promuj blog w mediach społecznościowych

    – ułatw czytelnikom bloga udostępnianie Twoich postów w mediach społecznościowych, dodając przyciski udostępniania pod wpisami.

  10. Zarabiaj na blogu

    – opcjonalnie możesz zarabiać na swoim blogu poprzez wyświetlanie reklam, afiliację lub sprzedaż produktów i usług.

Tak w skrócie wygląda zakładanie bloga. Ruszajmy zatem.

Przejdź na stronę wpstacja.pl i kliknij przycisk „ZAŁÓŻ STRONĘ WORDPRESS”.

jak zalozyc bloga - wpstacja

Wpisz nazwę, pod jaką chcesz, aby Twój blog się wyświetlał.

Jak założyć bloga - rejestracja domeny

Są spore szanse, że wpisana przez Ciebie nazwa z końcówką „.pl” jest już zajęta.

W takim przypadku możesz poszukać innej wolnej nazwy lub zarejestrować wybraną nazwę z końcówką inną niż „.pl”.

Możesz się tutaj trochę wkurzyć, że wszystkie fajne nazwy są już zajęte.

Pragnę Cię tutaj uspokoić. Domenę dla bloga można zmienić. Jeżeli później wpadniesz na fajniejszy adres dla swojego bloga, to jest możliwość przeniesienia go pod nowy adres.

Wystarczy, że zarejestrujesz później nową domenę (samą, bez hostingu), następnie Wpstacja zajmie się całą resztą za Ciebie.

Przypominam, że domena z polskimi znakami np. podróżujemy.pl, nie jest tą samą domeną co domena podrozujemy.pl, bez polskich znaków. Są to dwie różne domeny.

Co zrobić w sytuacji, gdy Twoja nazwa bloga ma polskie znaki?

Wtedy w pierwszej kolejności, wraz z hostingiem zarejestruj domenę bez polskich znaków.

Następnie, kiedy już przejdziesz przez cały proces zakładania bloga, przejdź pod ten adres. Możesz pod nim zarejestrować samą domenę, bez hostingu. Po rejestracji domeny z polskimi znakami wyślij mail do wsparcia Wpstacji o następującej treści:

Cześć,

mam u Was założonego bloga pod adresem [nazwa Twojej domeny bez polskich znaków].

Mam też zarejestrowaną u Was samą domenę [nazwa Twojej domeny z polskimi znakami].

Proszę o przekierowanie ruchu z domeny [nazwa Twojej domeny z polskimi znakami] na domenę [nazwa Twojej domeny bez polskich znaków].

Po wysłaniu tego maila zostanie utworzone dla Ciebie przekierowanie ruchu z domeny z polskimi znakami na domenę bez polskich znaków.

Dzięki temu niezależnie od tego, czy ktoś w przeglądarce wpisze adres Twojego bloga z polskimi znakami, czy bez, wyświetli mu się Twój blog.

Nikt też nie zarejestruje nazwy Twojego bloga bez polskich lub z polskimi znakami — ponieważ będziesz mieć obydwie domeny — i nie postawi tam swojego bloga.

Kiedy znajdziesz już domenę dla siebie, to kliknij w przycisk „Kontynuuj”.

W następnym kroku zobaczysz ekran konfiguracji domeny. Nic nie musisz tutaj robić, również kliknij „Kontynuuj”.

Jak założyć bloga - konfiguracja domeny

Zostało Ci już tylko wypełnić formularz zamówienia.

Po jego opłaceniu WordPress (program do obsługi bloga) zostanie zainstalowany oraz zabezpieczony certyfikatem SSL na Twoim hostingu. Natomiast na pocztę otrzymasz maila z prostą instrukcją logowania do panelu administracyjnego.

Co ważne:

  • nie musisz korzystać z żadnego dodatkowego instalatora, który przed instalacją i tak należy dodatkowo skonfigurować,
  • nie musisz też instalować samodzielnie certyfikatu bezpieczeństwa SSL oraz dokonywać zmian w konfiguracji WordPressa (np. zmiany praw dostępu do plików dla bezpieczeństwa), ponieważ to wszystko jest już zrobione za Ciebie.

Dostajesz gotowego zainstalowanego i skonfigurowanego pod względem bezpieczeństwa WordPressa. To wszystko!

Masz już założonego bloga! Prawda, że łatwo poszło?

Zdecyduj jak będzie wyglądał Twój blog

W WordPressie w łatwy sposób możesz zmienić wygląd swojego bloga.

Do dyspozycji masz masę darmowych motywów graficznych, które łatwo można przeglądać i łatwo instalować na blogu jednym kliknięciem.

Ale nie będę Ci o tym mówił, lepiej Ci to pokażę.

Zaloguj się do panelu administracyjnego korzystając z instrukcji od Wpstacji. Następnie przejdź do zakładki „Motywy”, a następnie kliknij „Dodaj Nowy”.

Jak założyć bloga — instalacja motywu

Ukaże Ci się katalog z motywami graficznymi. Możesz je łatwo filtrować, aby znaleźć najbardziej odpowiedni dla siebie.

W tym celu kliknij przycisk „Filtr właściwości”.

Szukasz motywu dla bloga, więc możesz tutaj zaznaczyć „Blog”. Wyświetlą Ci się motywy stworzone z myślą o prowadzeniu bloga.

Jak założyć blog — filtrowanie motywów

Kiedy spodoba Ci się jakiś motyw, to kliknij przycisk „Zobacz”, aby sprawdzić jak dany motyw będzie prezentował się na blogu.

Jak założyć bloga - podgląd motywu

Kiedy zdecydujesz się na wybrany motyw, kliknij przycisk „Zainstaluj”, a następnie „Aktywuj”.

Jak założyć bloga — aktywacja motywu

Po instalacji kliknij przycisk „Dostosuj”. Zobaczysz dodatkowe menu, dzięki któremu lepiej przystosujesz wybrany motyw graficzny do swojego bloga.

Jak założyć bloga — dostosuj motyw

To jakie opcje będą dostępne po kliknięciu przycisku „Dostosuj”, w dużej mierze zależy od wybranego motywu. Jednak w praktyce każdy motyw pozwala przynajmniej zamieścić logo tekstowe oraz dodać slogan.

W tym celu wybierz z menu zakładkę „Tożsamość witryny”.

Jak założyć bloga — tożsamość witryny

Następnie wgraj logo graficzne. Jeżeli takiego nie posiadasz, to nic nie szkodzi. Na start logo tekstowe w zupełności wystarczy. Większość blogów zaczyna z logiem tekstowym.

Jeżeli jednak koniecznie chcesz mieć logo graficzne, to możesz takie bezpłatnie utworzyć w programie Canva.

Jak założyć bloga — dodawanie logo

W wybranym motywie Ashe mogę zmienić obrazek nagłówka na stronie głównej. W tym celu wybieram z menu zakładkę „Obrazek w nagłówku”. Skorzystam tutaj ze zdjęcia znalezionego na stronie unsplash.com. Jest tam mnóstwo zdjęć wysokiej jakości, dostępnych zupełnie za darmo do dowolnego użytku.  Korzystaj więc z nich do woli.

Jak założyć bloga — obrazek nagłówka

Wybrany przeze mnie motyw umożliwia zmianę fontu dla loga, co czynię, wybierając z menu zakładkę „Typografia”, a następnie font „Kalam”.

Jak założyć bloga — zmiana czcionki

Przed zamknięciem ustawień motywu, nie zapomnij zapisać zmian poprzez kliknięcie przycisku „Opublikuj”.

Jak założyć bloga — zapisywanie zmian w ustawieniach motywu

Zainstaluj statystyki na założonym blogu, aby wiedzieć ile osób go odwiedza (i skąd pochodzą)

W WordPressie można instalować nie tylko motywy graficzne zmieniające wygląd Twojego bloga.

Do dyspozycji masz też tysiące darmowych wtyczek, dzięki którym możesz zwiększyć funkcjonalność bloga.

Zaraz zainstalujemy darmową wtyczkę, która pomoże Ci śledzić statystyki odwiedzin na blogu.

Dzięki statystykom będziesz dokładnie wiedzieć ile osób dziennie, miesięcznie oraz rocznie odwiedza Twój blog. Będziesz też wiedzieć jakie wpisy są najbardziej popularne.

W tym celu zainstalujemy wtyczkę Jetpack.

Jetpack to jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, która jest obecnie zainstalowana na ponad 5 milionach witryn WordPress.

Wtyczka ta jest wtyczką typu Freemium. Oznacza to, że część funkcji jest darmowa, a część jest płatna. Wszystkie jednak najważniejsze funkcje, z których będziemy korzystać w tym poradniku, są w pełni darmowe.

Oprócz statystyk wtyczka ta pomoże nam później w uruchomieniu newslettera czy promowaniu bloga w mediach społecznościowych.

Dodatkowo wtyczka Jetpack jest też oficjalnie wspierana przez Wpstację. Oznacza to, że jeśli będziesz mieć jakiekolwiek kłopoty z wtyczką lub potrzebować pomocy w jej konfiguracji, to możesz liczyć na wsparcie Wpstacji.

Instalacja wtyczki Jetpack jest bardzo prosta.

Wybierz z menu WordPressa zakładkę „Wtyczki > Dodaj nową”, następnie w polu wyszukiwania wpisz „Jetpack” i kliknij przycisk „Zainstaluj teraz”.

Jak założyć bloga — instalacja wtyczki Jetpack

Po zainstalowaniu wtyczki kliknij przycisk „Aktywuj”.

Jak założyć bloga — aktywacja wtyczki Jetpack

Po aktywacji wtyczki zobaczysz stronę powitalną Jetpacka. Kliknij przycisk „Skonfiguruj Jetpack”.

Jak założyć bloga —  konfiguracja konta Jetpack

Jetpack poprosi Cię o założenie konta. Założenie konta jest całkowicie bezpłatne i trwa dosłownie chwilę.

Jak założyć bloga — Jetpack rejestracja

Wypełnij formularz rejestracji odpowiednio podając:

1. Adres e-mail.

2. Nazwę użytkownika – może być dowolna, choć nie może być już zajęta przez kogoś innego.

3. Wymyślone hasło.

4. Na końcu kliknij przycisk „Create your account”.

Zostanie dla Ciebie utworzone bezpłatne konto Jetpack. Na Twój adres e-mail zostanie wysłany mail, z prośbą o potwierdzenie aktywacji konta. Zaloguj się na swoje konto pocztowe i kliknij przycisk „Potwierdź teraz”.

Jak założyć bloga — potwierdzenie aktywacji konta Jetpack

To wszystko. Po potwierdzeniu konta, Jetpack może poprosić Cię jeszcze o wypełnienie krótkiej ankiety, aczkolwiek możesz ją spokojnie zamknąć i wrócić do panelu WordPress.


Wybierz z menu zakładkę „Jetpack > Statystyki witryny”.

Obecnie będzie tam pusto. Jednak już niebawem, jak tylko zaczniesz publikować wpisy na blogu, Twoje statystki zaczną się prezentować znacznie lepiej.

Jak założyć bloga — statystyki witryny Jetpack

Jak zgłosić założonego bloga do wyszukiwarki Google

Aby czytelnicy mogli odnaleźć Twojego bloga, zgłosimy go do wyszukiwarki Google.

Wspomożemy się w tym celu wtyczką Yoast SEO. To również bardzo popularna wtyczka do WordPressa. Obecnie jest zainstalowana na ponad 5 milionach witryn WordPress.

Yoast SEO, nie tylko pomoże Ci zgłosić bloga do wyszukiwarki Google. Będzie Ci również podpowiadać jak optymalizować wpisy na blogu, aby były jak najlepiej widoczne w wyszukiwarce.

Yoast SEO jest również oficjalnie wspierana przez Wpstacje, dlatego w razie pytań co do konfiguracji lub kłopotów z wtyczką, zawsze możesz śmiało pisać do wsparcia Wpstacji.

W celu zainstalowania wtyczki wybierz z menu po lewej stronie zakładkę „Wtyczki > Dodaj nową”. W polu wyszukiwania wpisz „Yoast SEO”, a następnie kliknij „Zainstaluj teraz” przy nazwie wtyczki.

Jak założyć bloga — instalacja wtyczki Yoast

Po zainstalowaniu wtyczki kliknij przycisk „Aktywuj”.

Jak założyć bloga — aktywacja wtyczki yoast

Wtyczka Yoast SEO jest już zainstalowana i zaraz do niej wrócimy.

Drugą rzeczą, jaka będzie Ci potrzebna, aby zgłosić bloga do Google, jest konto w Google Search Console. Utworzenie takiego konta jest szybkie, proste i bezpłatne.

Przejdź na stronę Google Search Console i kliknij przycisk „Rozpocznij”.

Jak założyć blog - Google Search Console

Zobaczysz ekran logowania. Jeżeli masz już konto Google, (bo np. używasz poczty Gmail lub smartfona z Androidem), to po prostu użyj tego konta do zalogowania się.

Jeżeli nie posiadasz konta w Google, kliknij przycisk „Utwórz konto”.

Jak założyć bloga — utwórz konto Gogole

Następnie wypełnij prosty formularz zakładania konta Google.

Jak założyć bloga — tworzenia konta Google

Przy zakładaniu konta, Google może poprosić Cię o podanie numeru telefonu w celu weryfikacji.

Masz już konto?

Świetnie, wróć teraz do strony Google Search Console i zaloguj się.

Po zalogowaniu zobaczysz ekran powitalny.

Do wyboru będziesz mieć 2 sposoby dodania swojego bloga do Google. Wybierz sposób „Prefiks adresu URL”. Jest to metoda łatwiejsza i wspierana przez wtyczkę Yoast SEO.

Następnie podaj adres swojego bloga.

Jak założyć bloga — Search Console prefiks adresu URL

Aby zapobiegać nadużyciom, Google będzie chciało zweryfikować czy rzeczywiście jesteś właścicielem dodawanego bloga. Do wyboru podsunie Ci kilka metod weryfikacji. Wybierz metodę „Tag HTML”.

Następnie zaznacz i skopiuj kod znajdujący się pomiędzy cudzysłowami tak jak na rzucie poniżej. Ważne: nie kopiuj cudzysłowów.

Jak założyć bloga — Google Search Console Tag

Teraz wróć do panelu swojego bloga, ale nie zamykaj strony z Google Search Console. Z menu wybierz zakładkę „SEO > Ogólne”, która to pokazała się po zainstalowaniu wtyczki „Yoast SEO”.

Następnie z menu wtyczki wybierz zakładkę „Narzędzia webmasterów”.

W polu „Kod weryfikacyjny Google” wklej wcześniej skopiowany kod i kliknij przycisk „Zapisz Zmiany”. Tak jak na zrzucie poniżej.

Jak założyć bloga — yoast weryfikacja

Po zapisaniu zmian wróć do strony Google Search Console i kliknij przycisk „Weryfikuj”.

Jak założyć bloga — weryfikacja własności Google Serach Console

Następnie zobaczysz informację o pozytywnej weryfikacji:

Jak założyć bloga — pomyślna weryfikacja Google Search Console

To wszystko. Gratuluję, Twój blog został dodany do Google.

Nie przejmuj się jednak, gdy Twój blog nie będzie widoczny od razu w wyszukiwarce Google. Google potrzebuje troszkę czasu na zindeksowanie Twojego bloga i niebawem będzie widoczny w wyszukiwarce.

Na początku cały ten proces dodawania bloga do wyszukiwarki mógł wydawać Ci się trochę skomplikowany, jednak poszło Ci całkiem sprawnie. Dodatkowo pamiętaj, że zawsze możesz liczyć na wsparcie Wpstacji.

Dodaj swój pierwszy wpis do bloga.


Widzisz, jak szybko Ci idzie? Idziesz jak burza!

Czas dodać swój pierwszy wpis.

Na początek usuń przykładowy wpis, który jest domyślnie dodawany do każdego nowego, zainstalowanego WordPressa.

W tym celu odwiedź zakładkę „Wpisy > Wszystkie wpisy”.

Następnie przy wpisie „Hello world!” kliknij napis „Kosz”. Wpis zostanie przeniesiony do kosza.

Jak założyć bloga - usuwanie wpisów

Następnie kliknij „Dodaj nowy” i wprowadź tytuł dla swojego pierwszego posta.

Jak założyć bloga — dodawanie tytuły

Kiedy wprowadzisz tytuł, kliknij przycisk enter na swojej klawiaturze. Następnie wprowadź swój pierwszy akapit tekstu.

Jak założyć bloga — dodawanie pierwszego akapitu

Za każdym razem, kiedy skończysz jeden akapit i będziesz chcieć dodać następny, kliknij enter. Edytor WordPress automatycznie przeniesie Cię do nowej linii i utworzy nowy akapit.

Teksty podzielone na takie akapity są czytelniejsze i jest to obecnie standard, w jakim są tworzone treści do internetu.

Jak założyć bloga — dodawanie drugiego akapitu

A co jeśli chcesz dodać w tekście coś innego niż akapit tekstu, np. zdjęcie, film z Youtube’a lub galerię zdjęć?

Nic prostszego.

W tym celu kliknij ikonkę plusa. Po kliknięciu rozwinie się menu z „blokami”, które możesz dodać do tekstu.

Ja dla przykładu dodam do swojego wpisu galerię, dlatego w tym celu wybieram blok „Galeria”.

Jak założyć bloga — dodawanie galerii

Treść dodana, galeria dodana. Tak przy okazji, przy tworzeniu galerii znowu posłużyłem się zdjęciami z Unsplash.

Dodajmy teraz wpis do kategorii. Z uwagi na fakt, iż jest to pierwszy wpis, żadne kategorie wpisów nie zostały jeszcze utworzone. Dodajmy więc nową kategorię dla wpisów.

W tym celu z menu z prawej strony wybierz zakładkę „Kategorie > Dodaj nową kategorię”.

Jak założyć bloga — dodawanie kategorii

Kategoria utworzona i dodana. Teraz czas na dodanie obrazka wyróżniającego.

Obrazek ten zwyczaj jest widoczny przed lub ponad tytułem opublikowanego wpisu. To, gdzie będzie widoczny u Ciebie, zależy od wybranego motywu graficznego.

Jak założyć bloga — obrazek wyróżniający

Kiedy wpis już będzie gotowy, kliknij przycisk „Opublikuj”.

Jak założyć blog — publikacja nowego wpisu

Tak się prezentuje mój nowo opublikowany przykładowy wpis. Jak widać, obrazek wyróżniający jest u mnie widoczny przed tytułem.

Jak założyć bloga — prezentacja nowego wpisu

W WordPressie oprócz wpisów na blogu możesz publikować również strony. Przykładowo możesz utworzyć stronę „O mnie” lub stronę „Kontakt”.

Oto jak to zrobić.

Z menu WordPressa wybierz zakładkę „Strony > Dodaj nową”.

Następnie wprowadź Tytuł strony, dodaj treść i kliknij „Opublikuj”.

Dla przykładu utworzę stronę „O mnie”.

Jak założyć bloga — publikacja nowej strony

Teraz dodajmy tak utworzoną stronę „O mnie” do menu bloga, aby odwiedzający czytelnicy mogli łatwo zlokalizować tę stronę.

W tym celu z menu WordPress wybierz „Wygląd > Menu”.

Następnie wprowadź dowolną nazwę dla menu i kliknij przycisk „Utwórz menu”.

Menu możesz nazwać dowolnie, np. „Menu”. Nazwa nie będzie widoczna dla odwiedzających. To jest informacja dla Ciebie.

Jak założyć bloga — nazwa menu

Masz już utworzone menu, teraz musisz zdecydować jakie odnośniki się w nim znajdą.

Ja dodam odnośniki do wcześniej utworzonych przeze mnie stron „O mnie” oraz „Kontakt”.

Jak założyć bloga — dodawanie menu

Na końcu musisz jeszcze zdecydować, w którym miejscu Twojego motywu będzie się wyświetlać utworzone przed chwilą menu.

Dostępne do wyboru opcje są zależne od wybranego motywu graficznego. Najlepiej jest dodawać menu po kolei do dostępnych opcji, aby zobaczyć, w którym dokładnie miejscu na stronie menu się pojawi.

Ja dla swojego menu zaznaczam opcję „Menu Główne”.

Jak założyć bloga — ustawienia menu

Menu pojawiło się na moim blogu zaraz pod nagłówkiem. Odpowiada mi to, więc tutaj je zostawiam.

Jak założyć bloga — odnośnik menu do strony

Jak uruchomić newsletter na nowo założonym blogu

Czas uruchomić newsletter. To dzięki newsletterowi czytelnicy Twojego bloga będą mogli być z nim na bieżąco.

Dostaną powiadomienie za każdym razem, kiedy opublikujesz nowy wpis na blogu.

Świetna sprawa, a sam newsletter dzięki wtyczce Jetpack jest bardzo prosty do uruchomienia.

W pierwszej kolejności uruchom możliwość zapisu na newsletter bloga.

Z menu Jetpacka wybierz zakładkę „Ustawienia > Dyskusja”.

Następnie zaznacz następujące opcje:

  • Allow users to subscribe to your posts and comments and receive notifications via email.
  • Pokaż opcję „śledź blog” w formularzu komentowania.
  • Pokaż opcję „śledź komentarze” w formularzu komentowania.

Uruchomi to możliwość zapisania się przez odwiedzających bloga na mailowe powiadomienie o nowych wpisach.

Jak założyć bloga — Jetpack ustawienia subskrypcji

Jednak to nie wszystko, co należy zrobić.

Aby odwiedzający mogli się zapisać na newsletter Twojego bloga, musimy im jeszcze wyświetlić formularz zapisu na newsletter.

W tym celu w ustawieniach Jetpacka przejdź do zakładki „Pisanie”.

Jak założyć bloga — ustawienia pisania Jetpack

Następnie zaznacz opcję „Make extra widgets available for use on your site including subscription forms and Twitter streams”.

Jak założyć bloga — aktywacja widgetow Jetpack

Teraz z menu WordPress wybierz zakładkę „Wygląd > Widgety”.

Odszukaj widget, który nazywa się „Subskrypcja strony” i kliknij w niego.

WordPress zaproponuje Ci miejsca, do których możesz dodać ten widget. To jakie opcje będą tutaj dostępne, zależeć będzie od Twojego motywu graficznego. Najlepiej jest dodawać widget do każdego dostępnego obszaru, a następnie sprawdzać, w którym dokładnie miejscu na blogu się pojawi.

Ja dodam widget do obszaru „Panel boczny po prawej”.

Jak założyć bloga — dodawanie widgetu subskrypcji

Teraz sprawdzę, gdzie dokładnie na blogu widget ten został dodany.

Jak założyć bloga — newsletter bloga

Jak widzisz, widget z formularzem zapisu na newsletter został dodany do paska po prawej stronie.

Odpowiada mi taka lokalizacja, więc go tam zostawię.

Gdyby jednak nie odpowiadało Ci miejsce, w którym widget został dodany, to możesz go usunąć i dodać do innego obszaru.

W tym celu wróć do panelu WordPress i menu Widgety. Następnie wybierz obszar, do którego widget został przez Ciebie dodany. Po wybraniu widgetu kliknij „Usuń”.

Jak założyć bloga — usuwanie widgetu

Choć może Ci się wydawać to troszkę skomplikowane, to w praktyce, jest to niesamowicie proste.

Jeżeli będziesz mieć jakiekolwiek problemy z konfiguracją newslettera, to wystarczy, że skontaktujesz się ze wsparciem Wpstacji, aby otrzymać pomoc.

Domyślnie widget subskrypcji bloga pokazuje liczbę subskrybentów bloga. Na początku możesz jednak nie chcieć pokazywać, ile dokładnie osób subskrybuje Twojego bloga.

I jeżeli nie chcesz wyświetlać liczby subskrybentów, to możesz wyłączyć jej wyświetlanie w ustawieniach widgetu.

Wystarczy, że odznaczysz checkbox „Pokaż całkowitą liczbę subskrybentów?”, a następnie klikniesz „zapisz”.

Jak założyć blog — Jetpack konfiguracja widgetu subskrypcji bloga

Jak promować nowo założonego bloga w mediach społecznościowych

Newsletter to nie jedyne narzędzie, jakie możesz użyć do promowania swojego bloga.

Założony blog możesz też z powodzeniem promować w mediach społecznościowych.

W pierwszej kolejności dodamy do Twoich wpisów przyciski mediów społecznościowych, tak aby Twoi czytelnicy łatwo mogli udostępnić Twoje posty w mediach społecznościowych.

W tym celu przejdź do ustawień Jetpacka i wybierz zakładkę „Udostępnianie”.

Następnie włącz funkcję „Dodaj przyciski udostępniania do Twoich postów”.

Jak założyć blog — Jetpack aktywacja udostępniania

Po jej włączeniu możesz sprawdzić, czy pojawiły się pod Twoimi postami owe przyciski.

Jak założyć blog — Jetpack przyciski udostępniania

Są?

To świetnie.

Możesz też zdecydować, których portali społecznościowych przyciski się wyświetlą.

W tym celu wróć do zakładki „Udostępnianie” w ustawieniach Jetpacka.

Teraz kliknij link „Konfiguruj przyciski udostępniania”.

Jak założyć blog — Jetpack konfiguracja przycisków udostępniania

Następnie kliknij link „Edytuj przyciski udostępniania”.

Po wybraniu przycisków, kliknij „Zapisz zmiany”.

Jak założyć bloga — Jetpack edycja przycisków udostępniania

Gotowe?

Świetnie, przejdźmy do kolejnej możliwości promocji bloga w mediach społecznościowych.

Jeżeli posiadasz na Facebooku Fanpage swojego bloga, to możesz zachęcić odwiedzających bloga do polubienia Twojego fanpage’a.

Jak?

Dać możliwość polubienia Twojego fanpage bezpośrednio na blogu.

W tym celu przejdź do zakładki „Wygląd > Widgety”, następnie odszukaj i kliknij widget „Wtyczka strony Facebook”.

Zdecyduj, do jakiej części strony chcesz dodać Widget. Ja dodam go do „Panel boczny po prawej”.

Jak założyć blog — dodawanie widgetu Jetpack Facebook

Następnie przejdź do konfiguracji widgetu.

Najważniejsza rzecz, jaką tutaj musisz zrobić, to podać link (adres URL) do swojego Fanpage.

Ja w ramach przykładu pozwolę sobie podać adres strony FanPage’a Serca i Rozumu. (Pamiętasz jeszcze tych gości?)

Jak założyć bloga — widget Facebook ustawienia

Po zapisaniu zmian sprawdź, czy Fanpage wyświetla się na blogu:

Jak założyć blog — widget Facebook

Oprócz Fanpage na Facebooku, do bloga możesz w łatwy sposób dodać ikonki z odnośnikami do pozostałych Twoich kont w mediach społecznościowych, np. Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram itd.

W tym celu ponownie odwiedź zakładkę widgetów. Nastąpienie odszukaj widget „Ikony Mediów Społecznościowych” i dodaj widget w identyczny sposób jak przy widgecie z Facebookiem.

Jak założyć bloga — dodawanie widgetu mediów społecznościowych

Teraz kliknij dodany przed chwilą widget, aby go skonfigurować. Konfiguracja widgetu jest bardzo prosta. Wystarczy podać linki do swoich profili w mediach społecznościowych.

Jak założyć bloga — konfiguracja widgetu odnośników do mediów społecznościowych

Po dodaniu linków i zapisaniu zmian, ikonki z odnośnikami do Twoich profili w mediach społecznościowych pojawią się na blogu:

Jak założyć bloga - odnośniki społecznościowe

Pamiętaj, że w razie jakichkolwiek problemów z konfiguracją, możesz zwrócić się o pomoc do Wpstacji.

Jak dodać informację o cookies na blogu

WordPress wraz z dodatkowymi wtyczkami do poprawnego działania używa plików cookies, tak samo jak większość aplikacji internetowych.

Prawo polskie oraz europejskie wymaga, aby informować użytkowników o użyciu plików cookies.

Twórcy wtyczki Jetpack pomyśleli i o tym. Dosłownie w kilka sekund możesz dodać baner informujący o cookies na swoim blogu.

Przejdź do zakładki „Wygląd > Widgety”. Odszukaj widget „Baner informujący o ciasteczkach”.

Następnie wybierz dowolny obszar, do jakiego ma zostać dodany widget i kliknij „Dodaj widget”.

W tym przypadku nie ma znaczenia, gdzie dodasz widget, ponieważ baner zawsze będzie się wyświetlał w dolnej części ekranu Twojego bloga.

Jak założyć bloga - widget Jetpack cookies

Po dodaniu widgetu na dole bloga pojawi się taki oto baner informujący o cookies:

Jak założyć bloga — informacja o cookies
Jak założyć bloga — informacja o cookies

Oto jak w całości prezentuje się mój przykładowy blog:

Jak założyć blog - efekt końcowy

To wszystko tutaj. Podejrzewam, że Twój blog wygląda jeszcze lepiej.

Prawda, że łatwo i ekspresowo poszło, mimo iż na początku mogło Ci się wydawać to trudne i czasochłonne?

Nadaj rozpędu założonemu blogowi dzięki kalendarzowi redakcyjnemu.

Powiem Ci brutalną prawdę.

Założenie bloga to łatwa część.

Trudniejszą częścią jest jego prowadzenie.

Na początku masz masę energii, więc publikowanie przychodzi łatwiej. Jednak gdy paliwo po starcie bloga zaczyna się kończyć, to zaczynasz mieć kłopoty.

Są jednak dwie rzeczy, które pomogą Ci po założeniu bloga.

Pierwsza, to miejsce z pomysłami na posty.

Pomysły na posty są jak paliwo. Jeżeli masz tematy, na jakie możesz pisać, to jedziesz dalej. Jeżeli takie tematy Ci się kończą lub już się skończyły, to zaczynasz zwalniać, aż w końcu się zatrzymasz.

(Przy okazji to jest kolejny powód, dla którego warto wybrać dużą niszę. Ma się wtedy więcej tematów na wpisy.)

Drugą, jest kalendarz redakcyjny.

Tak wiem, nie zakładasz gazety czy magazynu, ale bloga. Kalendarz redakcyjny może wydać Ci się przesadą. Po co Ci kalendarz redakcyjny?

Spójrz na to jednak z tej strony.

Kiedy tworzysz kalendarz redakcyjny, to mówisz do samego siebie – „patrz, podchodzę do tego profesjonalnie, chcę to robić zawodowo”.

Dodatkowo powiem Ci jak założyć kalendarz redakcyjny bloga w bardzo prosty sposób.

Zacznij od założenia darmowego konta w aplikacji Trello.

Testowałem wiele programów wspomagających organizację pracy. Jednak tylko Trello przekonało mnie do siebie na dłużej.

Jest to uniwersalne narzędzie, które świetnie nadaje się do stworzenia kalendarza publikacji, jak i organizacji innej pracy.

Konto założone?

OK.

Zanim zaczniesz przygodę z Trello musisz wiedzieć, że składa się ono z trzech modułów:

  • tablic,
  • list,
  • kartek, które można przypinać do list.

Brzmi znajomo?

Jeżeli zdarzyło Ci się korzystać kiedyś w życiu z karteczek samoprzylepnych, to ta koncepcja nie będzie Ci całkowicie obca.

Jednak do rzeczy.

Na początku przejdź do tej tablicy.

Teraz skopiuj ją do siebie. Oto jak to zrobić.

Kliknij napis „Pokaż Menu” znajdujący się w prawym górnym rogu.

Jak założyć bloga —  menu Trello

Następnie wybierz opcje „Więcej”.

Jak założyć bloga — Trello więcej

Wybierz opcję „Skopiuj tablicę”. Nadaj jej nazwę „Kalendarz redakcyjny” i kliknij „Utwórz”.

Tablica jest już na Twoim koncie.

Jak założyć bloga — Trello kopiowanie tablicy

Pierwsza lista na Twojej nowej tablicy nazywa się „Pomysły”. Na tej liście zapisuj wszystkie pomysły na wpisy, jakie przyjdą Ci do głowy.

Wystarczy, że klikniesz „Dodaj kartę”.

Jak założyć bloga - Trello miejsce na pomysły

Wpisz swój pomysł, np. może to być pomysł na wpis „10 miejsc, które warto odwiedzić”.

Jak założyć bloga — dodawanie karty w Trello

Następna lista w kolejce nazywa się „W trakcie pisania”.

Tak. Dobrze myślisz. Na tej liście będą znajdować się wpisy nad którymi aktualnie pracujesz.

Aby przenieść kartę z listy „Pomysły” do listy „W tracie pisania”, wystarczy, że ją tam „przeciągniesz”.

Kolejna tablica nazywa się „Redagowane”. To tam znajdą się teksty, które są już napisane, ale jeszcze je udoskonalasz, wyłapujesz błędy stylistyczne i ortograficzne.

Dla takich wpisów możesz już ustalić termin publikacji. W tym celu kliknij daną kartę.

Jak założyć bloga — Trello karta

Teraz wybierz opcję „Termin”.

Jak założyć bloga — Trello termin

Wprowadź datę publikacji i kliknij przycisk „Zapisz”.

Jak założyć bloga - Trello ustawianie daty publikacji

W Trello możesz w łatwy sposób przełączyć się na widok kalendarzowy i podglądnąć jak ma się sprawa z publikacjami na dany miesiąc. W tym celu kliknij link „Kalendarz”.

Jak założyć bloga — kalendarz Trello

Tak oto prezentuje się widok kalendarzowy:

Jak założyć bloga — kalendarz redakcyjny Trello

Wybierz sposób zarabiania na blogu

To już prawie koniec. Został Ci jeszcze do wybrania sposób zarabiania na blogu.

Często spotykam się z sytuacją, w której właściciel bloga dopiero po 2-3 latach zaczyna się na poważnie zastanawiać nad zarabianiem na nim. To znaczy myślał o tym, aczkolwiek odkładał w czasie. Doskonale rozumiem takie podejście. W pierwszej kolejności skupienie się na budowie bloga, a dopiero jak już blog urośnie, to na zarabianiu.

Jednak zarabianie na blogu jest jednym z elementów powodzenia profesjonalnego bloga i musisz to zaakceptować. Im wcześniej poświęcisz temu tematowi część uwagi, tym lepiej dla Ciebie.

Najlepiej tu i teraz, zdecyduj o przetestowaniu jednego z poniższych sposobów zarabiania na swoim blogu:

  • reklamy,
  • marketing afiliacyjny,
  • sprzedaż własnych produktów i usług,
  • sprzedaż niewłasnych produktów i usług.

Temat zarabiania na blogu jest o tyle obszernym tematem, że przygotowałem osobny wpis objaśniający jak zarabiać na blogu.

Jestem z Ciebie dumny

Muszę Ci powiedzieć, że jestem z Ciebie dumny.

Celem było stworzenie bloga i udało Ci się. Masz swoje, całkowicie własne miejsce w sieci!

A założony przez Ciebie blog, to nie byle jaki pierwszy blog, ale profesjonalny blog.

Blog, który ładnie wygląda, jest zgłoszony do wyszukiwarki, posiada własny newsletter i jest zintegrowany z mediami społecznościowymi.

Dodatkowo wiesz jak pisać, aby Twoje wpisy były czytelne. A do tego masz kalendarz redakcyjny!

Startujesz lepiej niż 99% blogów i na starcie masz przewagę.

Dobra robota.

Jesteś na właściwej drodze.

Ale to nie koniec. Wręcz przeciwnie, to dopiero początek Twojej nowej wspaniałej przygody.

176 komentarzy do “Jak założyć bloga w 2019 roku. Poradnik „krok po kroku””

  1. Tomasz Adamiec

    Bez tego artykuły nie byłoby mojego bloga!
    Tomasz, bardzo Ci dziękuję za artykuł, całego bloga i ponad wszystko za Twoją gotowość do pomocy. Jesteś pomocny, na maile reagujesz błyskawicznie i jeszcze na dodatek jesteś bardzo uprzejmy. Czego chcieć więcej??? 🙂 🙂 🙂
    Życzę Ci jak najwięcej klientów i wielkiego sukcesu zawodowego. Pozdrawiam serdecznie,

  2. Tomasz Adamiec

    Najlepsze co mogło mi się trafić to ten artykuł! W moim przypadku, dopieszczanie bloga trwało dłużej i nadal trwa ale to dlatego, że podpinałam też sklep i próbowałam się połapać w tych wszystkich szczegółach zupełnie sama. Pomoc techniczna to jest coś niesamowitego na tym hostingu! Każdy problem został szybciutko rozwiązany, świetny kontakt, poczucie wsparcia i życzliwości, nieocenione. Szczerze polecam!
    Oto moja strona: https://www.mamazlasu.pl/

  3. Tomasz Adamiec

    Cześć! Dziękuję za niezwykle dla mnie cenne porady. Odczarowałeś zakładanie bloga 🙂

    Czy mógłbym zapytać jak zaktualizować wersję WordPressa i jak poradzić sobie z https’em?

    dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Grzegorz,

      dziękuję za komentarz i cieszę się, że wpis jest pomocny 🙂

      Co do aktualizacji i https’a, to nie musisz się tym przejmować, na wpstacji zajmiemy się tym za Ciebie 🙂

  4. Tomasz Adamiec

    Bardzo się cieszę, że trafiłam na Tomka i wpstacje! Jestem wdzięczna, za to wsparcie i ciepło jakie otrzymałam i otrzymuję za każdym razem, gdy zwracam się o pomoc. Cieszę się, że trafiłam pod te skrzydła 🙂

  5. Tomasz Adamiec

    Dzięki temu poradnikowi nareszcie odważyłam się założyć bloga i zacząć publikować, a do tego nauczyłam się jak robić to poprawnie i świadomie. Bardzo przydatny, wszystko w jednym miejscu. Idealny na start, kiedy nie wie się nawet od czego zacząć 🙂

  6. Tomasz Adamiec

    Bardzo dobry artykuł. Naprawdę rzadko widzi się tak wyczerpujące materiały na dany temat. Ten artykuł pokazał mi się pod inną frazę niż „jak założyć bloga”, ale pomimo tego, że nie znalazłem tego, czego szukałem, to i tak przeczytałem z przyjemnością 🙂 Dobra robota i oby więcej takich „perełek” 😉 Pozdrawiam serdecznie.

  7. Tomasz Adamiec

    Witaj, zainstalowałam WP krok po kroku z tego artykułu. Co prawdę zajęło mi to znacznie dłużej i pewne kroki są pominięte ale dzięki za wskazówki. Kontakt super, błyskawicznie odpowiadasz i pomagasz.

      1. Tomasz Adamiec

        Dziękuję za szczegółowy opis-proszę o informację czy chodzi o WordPress.com czy WordPress.org,
        Pozdrawiam,
        Aleksandra

  8. Tomasz Adamiec

    Dziękuję, dziękuję i jeszcze raz dziękuję. Przeczytałam Twój wpis kilka miesięcy temu i teraz nadszedł ten moment kiedy zebrałam materiały aby zrobić swojego bloga. Dzięki Twojej pomocy było to łatwe, chociaż nie obyło się bez małych potknięć. Chciałabym zmienić motyw i teraz nie jestem pewna czy mogę zrobić to w trakcie. Początki są trudne.

  9. Tomasz Adamiec

    Można powiedzieć, że odwróciłeś moje życie do góry nogami 😀
    Zawsze w kącie głowy gdzieś siedziała mi myśl o własnej stronie. Zasłyszałam ostatnio, że blogi umierają, więc wpisałam w google blog 2019 (czy jakoś tak) i pojawiła się Twoja strona :D.
    Pokazuje ona jak szybko można wystartować (choć nie mogę dojrzeć, kiedy zacząłeś pisać) no i z jakim przytupem wejść w rynek, gratuluję gorąco!
    Bez większego zastanowienia prześledziłam krok po kroku Twój poradnik (nie obyło się bez problemów po drodze, ale nie może być za łatwo :D) i stworzyłam własną stronę, którą będę teraz pielęgnować.
    Wielką pomocą okazują się wtyczki, które zawarłeś.

    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam!

  10. Tomasz Adamiec

    Świetny wpis! Mimo że tekst jest bardzo dużo to nawet przez chwilę nie bylem znudzony. Najważniejsze informacje, krok po kroku. Podoba mi się twój styl pisania, który powoduje że chce się to czytać! Jestem pod wrażeniem twojej pracy, jaka włożyłeś w ten poradnik. Dzięki i pozdrawiam 😉 P. S. Z chęcią przeczytam kolejne wpisy o tym jak prowadzić bloga 🙂

  11. Tomasz Adamiec

    Panie Tomku,
    czy ten blog jest przystosowany do urządzeń mobilnych? jest tam jakaś wtyczka do tego czy on automatycznie się dostosowuje?

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Michale,

      to zależy od wybranego przez Ciebie motywy graficznego bloga, aczkolwiek obecnie chyba wszystkie dostępne w katalogu WordPress’a motywy graficzne są dostosowane do urządzeń mobilnych. Zatem skrócona odpowiedź brzmi; tak 🙂

  12. Tomasz Adamiec

    Dzięki za ten poradnik 🙂 Dzięki jego pomocy założyłem swojego bloga , wszystko przedstawione w czytelny sposób. Gdyby ktoś chciał zobaczyć efekt zapraszam 🙂

  13. Tomasz Adamiec

    Witaj ponownie,
    mam pytanie odnośnie dodawania zdjęć na bloga. Jeśli mój tekst to zbior przydatnych aplikacji na smartfon w podróży, to czy moge użyc zdjecia danej marki sciagnietego z google?

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Paula,

      W takim przypadku najlepiej jest zrobić zrzuty aplikacji samemu.

      Choć zapewne producent aplikacji nie będzie się czepiał, jezeli użyjesz jego zdjecia do promowania jego produktu, to mimo wszystko warto upewnić się, że licencja zdjęcia na to pozwala. Niestety nie zawsze jest to łatwe. Dlatego szybciej i prościej będzie zrobić zrzuty samemu.

  14. Tomasz Adamiec

    Tomaszu, bez Twojego bloga nic bym nie zrobiła. Ogromnie jestem Ci wdzięczna za ten tekst. Pierwsze kroki za mną, a kolejne będę robiła razem z Twoim blogiem.
    Dziękuję

  15. Tomasz Adamiec

    Już od dawna chodzi mi po głowie założenie własnego bloga. Powoli ta myśl dojrzewa , więc ten wpis jak najbardziej do tego mnie motywuje.
    Pozdrawiam 🙂

  16. Tomasz Adamiec

    Super wpis! Od dłuższego czasu intensywnie myślę o założeniu bloga i właśnie takich rad szukałam. Wspaniałe! Teraz chyba nie zostało już nic, jak wypełnić te wszystkie przykazania 😉 Dzięki wielkie!

  17. Tomasz Adamiec

    Tomku gratuluje swietnego bloga, tresc na 5 gwiazdek, sposob przekazywania informacji bezcenny. Po prostu mega! Kawal dobrej roboty, z checia bede dalej rozczytywac sie w twoich wpisach ale tym samym zycze Ci jak najwiecej zdrowia. zdrowia I jeszcze raz zdrowia. Wracaj do sil!

  18. Tomasz Adamiec

    Świetny artykuł na początek zabawy z blogowaniem. Zaoszczędziłeś mi wiele czasu i rzeczywiście udało mi się założyć bloga w jeden dzień.

  19. Tomasz Adamiec

    Dzięki Twojemu wpisowi założyłam i prowadzę bloga o jakim marzyłam!

    Proszę daj mi jednak wskazówki, co zrobić jeśli zdjęcia zbyt długo ładują się na stronie? 🙁

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Paulina,

      gratuluję 🙂

      Najlepiej jest zainstalować wtyczkę o nazwie „Smush Image”. Wtyczka ta Optymalizuje zdjęcia (zmniejsz ich wagę), przez co ładują się one znacznie szybciej. Nie powoduje przy tym widocznej utraty jakości zdjęcia.

  20. Tomasz Adamiec
    Anna Lewandowska

    Blondynka na etapie wykupienia domeny i hostingu. W poniedziałek ciąg dalszy. Po przeczytaniu Twojego artykułu mam poczucie, że dam radę, mimo że już hasła ‚domena’ a tym bardziej ‚hosting’ brzmią dla mnie jak skomplikowane czary-mary z innej czasoprzestrzeni . A cieszy mnie to jak małe dziecko lizak ☺. Już dziękuję .

  21. Tomasz Adamiec

    Tomku, Tomaszu…nie wiem jak lubisz. Niech będzie Tomuś tak jak mówię do mojego synka. Dzięki takim osobom jak Ty życie w internecie jest łatwiejsze. Napisałabym, że robisz wiele dobrego, ale napiszę wręcz, że czynisz cuda. Nie mam pojęcia zbyt wiele o wordpressie ale dzięki Twojemu wpisowi wiele dowiedziałam się i myślę, że jak przeczytam każdy Twój wpis to będę jeszcze bardziej świadoma. Dziękuję Ci za to jak poświęcasz się dla innych;)

  22. Tomasz Adamiec

    Myślę, że mnóstwo osób powinno zapoznać się z tym poradnikiem. Nie wiadomo dlaczego, bardzo często jest tak, że ludzie działają bez żadnego planu. Przynajmniej takie jest moje wrażenie i można powiedzieć, że jestem niemal pewny, iż tak właśnie jest.

  23. Tomasz Adamiec

    Witam
    Czy transfer domeny podczas zakładania hostingu może trochę potrwać? Mam wykupioną wcześniej domenę ale całkiem w innym miejscu, postanowiłam jednak ją przenieść i zrobić wszystko krok po kroku zgodnie z Twoim opisem, jednak na razie stanęłam na kroku „Zdecyduj jak bedzie wyglądał Twój blog” a w zasadzie nie mogę do niego przejść …

  24. Tomasz Adamiec

    Pracuję nad założeniem strony z Twoją pomocą. Wszystko idzie świetnie do momentu dodania strony do wyszukiwarki. Mam tu wielki problem, którego nie jestem w stanie rozwiązać. Kiedy loguję się do „search console” jako metodę rekomendowaną widzę „Recommended: HTML file upload” .Robię krok po kroku o co proszą, ściągam jakiś kod, ale koniec końców , pojawią się error. I nic z tego nie wychodzi. Mimo ogromnych chęci. Oto polecenia:
    1. Download this HTML verification file. [kodl]
    2. Upload the file to adresstrony
    3. Confirm successful upload by visiting adresstrony/kod.html in your browser.
    4. Click Verify below.
    To stay verified, don’t remove the HTML file, even after verification succeeds.

    Alternatywną opcją jest u mnie „google analitycs z następującymi punktami:
    1. You must be using the asynchronous tracking code .
    2. Your tracking code should be in the section of your page.
    3. You must have the „edit” permission for the Analytics web property.

    Czy mogę liczyć na pomoc? Siedzę nad tym i szukam rozwiązania już jakiś czas.
    Pozdrawiam i dziękuję za wspaniały przewodnik!

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Paula,

      dziękuję za miłe słowo na temat poradnika 🙂

      Upewnij się proszę, że wcześniej połączyłaś swoją stronę z Google Analitycs 🙂

      Jeżeli nie, to spróbuj proszę wpierw połączyć swojego bloga z Google Analitycs;
      https://www.zenmarketing.pl/jak-zalozyc-bloga/#tab-con-6

      Następnie przy dodawaniu bloga do Search Console wybierz alternatywną metodę „Google Analitycs” i kliknij „Verify”.

      Jeśli to nie pomoże, to napisz do mnie proszę wiadomość. Możesz to zrobić w zakładce kontakt:
      https://www.zenmarketing.pl/kontakt/

      Przyjrzę się wtedy sprawie bardziej szczegółowo 🙂

  25. Tomasz Adamiec

    Jak ja się cieszę, że tu trafiłam. Obowiązkowy przewodnik dla każdego początkującego. Z kalendarza akurat nie skorzystam, ale pozostałe rady na wagę złota – szczególnie SEO i wszystkie wtyczki. Wielkie dzięki!

  26. Tomasz Adamiec

    Bloga założyć jest łatwo. Problemy są później. Często blogi zakładają osoby, które nie mają za dużo do przekazania innym i później się męczą nad każdym wpisem.

  27. Tomasz Adamiec

    mam problem z zainstalowaniem wordpress, poniewaz na dole strony nie wyswietla mi sie ikonka ‚zainstaluj’ tylko ‚wstecz’ i ‚dalej’ kiedy naciskam dalej i tak nic sie nie dzieje. Moge liczyc na pomoc?

  28. Tomasz Adamiec

    Bardzo dobry artykuł. Właśnie zastanawiam się nad założeniem bloga , ale przyznam, że jestem kompletnie zielona w tym temacie. Jeżeli zdecyduję się to na pewno wrócę do Twojej strony i skorzystam krok po kroku z zalecanych wskazówek. Przeglądałam różne porady, ale ta wydaje mi się najbardziej przejrzysta. Mam nadzieję, że uda mi się założyć tego bloga. Pozdrawiam.

  29. Tomasz Adamiec

    Tomasz,
    wielkie dzięki. WP Smush działa 🙂
    Gratuluję liczby komentarzy oraz zaangażowania czytelników!
    Powiedz, z jakiej wtyczki skorzystałeś, żeby stworzyć takie ładne okienko, przez które można pobrać pdf „5 błędów”?

  30. Tomasz Adamiec

    Skorzystałam z prawie wszystkich Twoich rad i kilka dni temu, pełna dobrych chęci utworzyłam bloga.
    Dziękuję Ci pięknie.
    Jeśli mogę coś doradzić… Osobiście męczyłam się z usunięciem załadowanych wraz z motywem widgetów. Myślałam, że będę musiała edytować szablon, żeby usunąć lub chociaż zedytować zupełnie niepotrzebne widgety takie jak: znajdź nas i poniżej jakiś randomowy adres.
    Okazało się, że wystarczyło wejść w motywy->widgety i wszystko się da ładnie zedytować.
    Być może chciałbyś dodać to do swojego artykułu, dla kolejnych stawiających pierwsze kroki.
    Raz jeszcze dziękuję i pozdrawiam!

    1. Tomasz Adamiec

      Część Iwona,
      dziękuję Ci serdecznie za komentarz i cieszę się, że mogłem pomóc 🙂

      Bardzo serdecznie dziękuję Ci też za merytoryczne uwagi i na pewno wezmę je pod uwagę przy aktualizacji artykułu 🙂

  31. Tomasz Adamiec

    Domena wcale nie musi być oczywista. Tu potrzebna jest kreatywność i myślenie trochę na „okrętkę”. Nie raz przekonałam się, że banalne całkiem dobre nazwy domen są dostępne i to w całym zestawie.

  32. Tomasz Adamiec

    Super, super. Przekopałam Internet, aby znaleźć instrukcję jak założyć blog i dopiero u Ciebie znalazłam sensowne instrukcje. Ale mam pytanie, to będzie pytanie totalnego laika. Czy mam ściągnąć na swój komputer program ze strony wordpressa, czy on już jest w proponowanym przez Ciebie hostingu? Dziękuje za odpowiedź 🙂

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Łukasz,

      samo przeniesienie wpisów z bloga na wordpress.com do bloga na własnym hostingu jest bardzo proste. Wystarczy wyeksportować wpisy ze starego bloga i zaimportować je do nowego (https://en.support.wordpress.com/export/
      ).

      Aczkolwiek jeżeli blogujesz od dłuższego czasu, to Twój blog na wordpress.com ma już zapewne niezły ruch z wyszukiwarki. Niestety wyszukiwarka nie wie, że przeniosłeś się na nowego bloga i cały czas będzie wyżej wyświetlać wpisy ze starego bloga na wordpress.com.

      Nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie. Wyszukiwarka widzi, że te same artykuły są na Twoim starym blogu na wordpress.com i na Twoim nowym blogu. Musi zdecydować które wyświetlić wyżej w wynikach wyszukiwania i zapewne będzie wyświetlać te ze starego bloga.

      Dlaczego?

      Ponieważ Twój stary blog jest już w internecie od dłuższego czasu i wyszukiwarka bardziej mu ufa niż Twojemu nowemu blogowi. W przeciwnym razie każdy mógłby skopiować wpisy z Twojego bloga, wrzucić na swojego bloga i zająć Twoje miejsce w wyszukiwarce. Dlatego właśnie wyszukiwarka ufa zawsze starszej stronie, żeby zapobiec takim przypadkom.

      Aby dać znać wyszukiwarce, że się przeniosłeś, konieczne będzie przekierowanie starego bloga na nowego bloga w Twojej własnej domenie. Niestety ta opcja nie jest darmowa i kosztuje na wordpress.com około 50zł rocznie (https://en.support.wordpress.com/site-redirect/).

  33. Tomasz Adamiec

    Super robota – tekst dla początkujących, ale także bardziej zaawansowani użytkownicy mogą znaleźć coś ciekawego. Mnie zainspirował szczególnie rozdział o wykorzystaniu Trello do tworzenia kalendarza redakcyjnego. Powodzenia i nieustającego zaangażowania w nowym roku!

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Mira,

      jeżeli płatność nie wchodzi w grę, to pozostaje założenie darmowego bloga na wordpress.com

      Jest to świetna usługa która pozwala za darmo założyć bloga.

      Ma jednak pewne ograniczenia. Przy darmowym planie nie jest możliwe instalowanie dowolnych wtyczek i szablonów. Nie można też podpiąć własnej domeny, co niestety później komplikuje sprawę z przenosinami na WordPress’a na własnym hostingu. Jednak mimo to, wordpress.com to najlepsza darmowa opcja.

      1. Tomasz Adamiec

        Ja zasugerowałbym napisanie kilku treści i opublikowanie ich w social media nawet na prywatnym profilu tylko po to aby zweryfikować czy to co mamy do przekazania kogoś interesuje a dopiero po to uczyć sić stawiać bloga itp itd 🙂

  34. Tomasz Adamiec

    Tomku, chciałbym przenieść moją stronę do bloga. Ta forma wydaje mi się bardziej przyjazna. Co o tym sądzisz?
    Na co powinienem zwrócić uwagę przy tej przeprowadzce?

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Marku,

      jeżeli Twoja strona już w tej chwili korzysta z WordPressa, to uruchomienie bloga powinno być dosyć proste. Wystarczy po prostu zacząć dodawać wpisy i dodać zakładkę „Blog” do menu witryny.

      Natomiast jeżeli dopiero chcesz przenieś stronę na WordPress’a i uruchomić bloga, to pamiętaj, aby stare adresu URL podstron pokrywały się z nowymi. W przeciwnym razie jeżeli ktoś wjedzie na którąś z podstron z wyszukiwarki Google, a adres URL strony się zmieni, to zobaczy informację że nie ma takiej strony.

  35. Tomasz Adamiec

    Ze swojej strony chciałam ogromnie podziękować za ten wpis!

    Zawsze marzyłam o swoim blogu, ale jestem w tym temacie k o m p l e t n y m żółtodziobem. I z ręką na sercu – gdybyś nie przeprowadził mnie krok po kroku przez cały proces, to bym uciekła.
    Co to jest hosting? Co to jest wtyczka? Co to jest SEO? Jak mam to włączyć? Co tu kliknąć?

    Dziękuje, z całego serca 🙂

  36. Tomasz Adamiec

    Świetny poradnik, bardzo dużo rzeczy mi rozjaśnił, na pewno będę się starał zastosować do wskazówek, które są zawarte na nim.

    1. Tomasz Adamiec

      Dzięki za komentarz i cieszę się, że poradnik jest pomocny. Miałbym małą prośbę na przyszłość, o zostawianie przy komentarzy przynajmniej imienia, abym wiedział komu dziękuję za komentarz 🙂

  37. Tomasz Adamiec

    Najtrudniej jest zacząć i poznać te podstawy. Potem już idzie całkiem nieźle i jakoś łatwiej przyswaja się wiedzę z tego zakresu.

  38. Tomasz Adamiec

    Dobrze że wstawiłeś zdjęcia do poszczególnych kroków, ułatwiło mi to trochę ogarnięcie wszystkiego. Nie mniej uważam że to dość proste, jeśli zna się podstawy 🙂

  39. Tomasz Adamiec

    Bardzo dobry artykuł. Przedstawiłeś krok po kroku, od A do Z, jak to powinno wyglądać. Myślę, że wiele osób będzie powtarzać te czynności zgodnie z Twoimi screenami. I dobrze. Przy blogu warto natomiast już na początku usiąść i zastanowić się: do kogo będziemy kierować przekaz. Warto również wypisać frazy kluczowe z perspektywy bloga. Zdecydowanie ułatwi to późniejsze jego pozycjonowanie. Kolejnymi istotnymi sprawami są: regularność, częstotliwość i długość wpisów. Tutaj należy wszystko dywersyfikować i czasem zaskakiwać odbiorcę dłuższą bądź krótszą formą. Musem jest także podpięcie Google Analytics i Search Console. Pierwsze do śledzenia ruchu oraz zaczerpnięcia informacji o użytkownikach. Drugie narzędzie natomiast przyda się, by później wydobyć frazy pod długi ogon, co umożliwi wygenerowanie większej ilości wejść.

  40. Tomasz Adamiec

    Bardzo ciekawy i rozwiniety poradnik teraz jestem przed założeniem bloga swojego. I chyba postąpię tak jak jest tutaj w tym poradniku. Bo sam do końca nie wiedziałem jak to wygląda. Ale blog to fajna sprawa i chce założyć.

  41. Tomasz Adamiec

    Kurczę sami blogerzy teraz. Wszyscy się rzucili na ten temat jakby przynosił jakieś ogromne dochody. Chyba, że o czymś nie wiem 🙂

  42. Tomasz Adamiec

    Ja też planuję otwarcie bloga, ale jeszcze szukam tematyki. Przyda mi się ten poradnik. Jeśli rzeczywiście pojawi się kolejna część to będę bardzo zadowolony.

  43. Tomasz Adamiec

    Długo się zastanawiałam czy założyć bloga, wydawało mi się to bardzo trudne. Jak widzę po tym wpisie i komentarzach to dosyć proste. Brawa dla autora za ułatwienie tego procesu początkującym. Pojawi się kolejna część tego artykułu? Chętnie poczytałabym o tym jak sensownie prowadzić bloga 🙂

  44. Tomasz Adamiec

    Świetny poradnik, praktycznie temat wyczerpany, bardzo mi się przyda i na pewno wykorzystam dużo wskazówek tutaj zawartych.

  45. Tomasz Adamiec

    Artykuł o prowadzeniu bloga i przyciąganiu ludzi zdobył taką popularność że sam jest na wyżynach 😀 Jak widać autor nie tylko wie co pisać ale też jak zastosować tą wiedzę w praktyce, jak dla mnie to przekonujące żeby zastosować się do tych rad. Pozdrawiam 🙂

  46. Tomasz Adamiec

    O matko jak dużo przydatnych informacji, za dużo na jeden raz 😀 Będę musiał przeczytać to ze 3 razy żeby ogarnąć. Musiałbym ci postawić piwo za podanie tego kalendarza, długo szukałem podobnego rozwiązania. Podziwiam zapał do pisania takich tekstów i życzę powodzenia w pisaniu kolejnych. 🙂

  47. Tomasz Adamiec

    Podoba mi się Twój wpis. Właśnie zaczynam prowadzić swojego bloga i nie bardzo wiedziałam co i jak. Koleżanka poleciła mi to miejsce i na pewno będę tu częściej zaglądać. Podajesz sporo przydatnych informacji. Pozdrawiam 🙂

  48. Tomasz Adamiec

    Świetnie opracowany materiał. Wszystko co najistotniejsze w jednym konkretnym wpisie. Sądzę, że dla zaczynających swoją historię z blogiem jest to miejsce obowiązkowe do odwiedzenia, przydatnych informacji nie brakuje. Rozjaśnił mi też pogląd na pewne kwestie, muszę zacząć korzystać z nich u siebie 😉

  49. Tomasz Adamiec

    Świetny artykuł, który łączy wszystkie niezbędne elementy jaki są potrzebne początkującemu blogerowi. Podoba mi się, że pokazałeś działania krok po kroku.

  50. Tomasz Adamiec

    Super wpis, wykonuje Pan świetną pracę! Bardzo dziękuję, na pewno mi się przyda. Od jakiegoś czasu rozważam otwarcie bloga tylko mam problem z tematyką. Z jednej strony nisza jest niebezpieczna, ale z kolei popularna dziedzina, w której istnieje już sporo blogów, również jest ryzykowna.
    Czekam na kolejne wpisy 🙂

  51. Tomasz Adamiec

    Świetny tekst znowu zresztą, idzie naprawdę wiele przydatnych rzeczy dowiedzieć się na temat prowadzenia blogów. Chętnie korzystam ze wskazówek, które zamieszasz:) Dzięki i czekam na więcej.

  52. Tomasz Adamiec

    To jest prawdziwy numer jeden jeśli chodzi o poradniki. Tak się to powinno robić! Świetny jest, sporo mi ułatwił przy zakładaniu bloga. Pozwala zaoszczędzić sporo czasu 😉

  53. Tomasz Adamiec

    Świetny oraz bardzo pomocny wpis, cieszę się, że wpadł do mojej skrzynki link do niego. Już parę rzeczy udało mi się poustawiać. Dzięki

  54. Tomasz Adamiec

    Świetny zbiór wszystkiego co najważniejsze w jednym miejscu. Sądzę, że dla zaczynających swoją historię z blogiem miejsce obowiązkowe do odwiedzenia 🙂
    Mam jednak tę samą wątpliwość, co Maciek Wojtas dotyczącą niszy. I nie zostałem przekonany, gdyż moje doświadczenie uczy mnie czego innego. Chociażby posługując się porównaniem z nauką języków obcych. Chcesz mieć dobrą pracę ucz się angielskiego, ewentualnie niemieckiego, czy hiszpańskiego. Mój znajomy nie znał żadnego z tych języków, natomiast świetnie władał niszowym wydawałoby się językiem Czeskim. Pracodawcy bili się o niego, bo kto w Polsce mówi po Czesku? Potem znalazłem opracowanie, jak poszukiwani są specjaliści z językami niszowymi – szwedzkim, czeskim czy rumuńskim, i na jak spore pieniądze mogą liczyć.
    Drugi przykład. Na cykliczne spotkania blogerów przychodził młody chłopak, który prowadził bloga o jakiejś niszowej dziedzinie z informatyki. Dziedzinie, którą zajmuje się naprawdę niewiele osób. Ale chłopak miał bardzo zaangażowanych czytelników, bo nikt na ten temat nie pisał, ciężko był znaleźć jakiekolwiek informacje. Na dodatek miał już zapewniony etat w prestiżowej firmie, która go znalazła dzięki jego blogowi.
    Moim zdaniem można osiągnąć duży sukces dzięki pisaniu nawet o hodowli jedwabników, tylko trzeba podejść do tego kreatywnie.

  55. Tomasz Adamiec

    Świetny i bardzo pomocny wpis, cieszę się, że wpadł do mojej skrzynki link do niego. Już parę rzeczy udało mi się poustawiać. Dzięki 🙂

  56. Tomasz Adamiec

    No, jak zwykle full profeska :). Będąc już „wiekowym” blogerem znam większość informacji, o których piszesz, ale oczywiście i ja znalazłem perełkę w postaci WP Smush! Dzięki Tomek, szukałem takiego narzędzia od baaaaaardzo dawna!

  57. Tomasz Adamiec

    Mam trochę problem z Twoją poradą dotyczącą małych nisz.
    Wydaje mi się, że można wystartować z takiej niszowej niszy 😉 i potem delikatnie próbować rozszerzyć formułę, metodą prób i błędów.

    Chodzi o to, że nie każdy czuje się dobrze w zatłoczonych niszach typu moda czy parenting, bo interesuje się np. hodowlą jedwabników 🙂 Wchodzenie w mainstream tylko dlatego, że tam są wszyscy – to pomysł chyba nie dla każdego.

    Aczkolwiek – zdaję sobie sprawę, że mogę się mylić okrutnie 🙂
    I jeśli tak jest – to wyprowadź mnie z błędu 🙂

    1. Tomasz Adamiec

      Cześć Maćku,

      oczywiście, że można blogować na każdy temat. Nawet o hodowli jedwabników 🙂

      Z małymi niszami jest jednak kilka problemów.

      1) Mała liczba odwiedzin i komentarzy na dłuższą metę demotywuje. A kiedy już staniesz z blogiem, to niesamowicie trudno jest go reaktywować.

      2) Możliwości promocji bloga są ograniczone.

      2) Szybko zaczynają Ci się kończyć tematy na wpisy.

      3) Możliwości monetyzacji są ograniczone. Zarabianie na reklamie od razu odpada. Tutaj trzeba mieć gigantyczne statystyki odwiedzin. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest oferowanie produktu lub usługi o wysokiej cenie oraz wysokiej marży.

      Kiedy się zaczyna, to można chcieć wybrać małą niszę, ponieważ wydaje się to rozwiązanie łatwiejsze. Tak naprawdę jest jednak trudniej. Dlatego ostrzegam przed małymi niszami 🙂

  58. Tomasz Adamiec

    Świetnie opracowany materiał. Wszystko co najistotniejsze w jednym wpisie. Będe zaglądać, bo ruszylam do przodu z blogiem po jego założeniu 🙂 dużo pracy napewno to kosztowało ale jest wartość:) jako inspiracje do nastrpnego artykułu podam temat dodawania odpowiednich tagów i kategirii do wpisów lub okienko zapisu na newslatter 🙂 pozdrawiam

    1. Tomasz Adamiec

      Dziękuję Adriana za komentarz i jestem szczęśliwy, że wpis jest pomocny. Polecam się na przyszłość 🙂

      Dziękuję Ci również za sugestie co do następnych artykułów, są dla mnie bardzo ważne 🙂

  59. Tomasz Adamiec

    Ciekawy artykuł – przyznam, że dość fajnie napisany. Trochę nie do końca zgadzam się z tym blogiem w 5 minut. Uważam, że budowa strony, bloga – tak jak domu – powinna być w miarę możliwości przemyślana. Dobór słów kluczowych, fraz, haseł marketingowych na etapie projektowania bloga – nie mówię tu o opisanej już raczej implementacji – uważam za bardzo istotny. Sam prowadzę kilka blogów o różnej tematyce – to uważam też zarazem za rozwiązanie problemu opisanego w pliku „5 głupich marketingowych błędów, które niszczą Twojego bloga” czy fotografia czy finanse – może warto poprowadzić dwa osobne blogi skierowane tym samym do różnych odbiorców – po jakimś czasie może się okazać, że podchodząc w ten sposób mamy bardziej świeże podejście do poszczególnych tematów.

  60. Tomasz Adamiec

    Świetny wpis, dla takiego laika jak ja, który dopiero zaczyna przygodę z blogowaniem – bardzo dużo cennych i merytorycznych wskazówek! Dziękuję za grafiki 😀 Będę zaglądać częściej na Twoją stronę! Pozdrawiam!

  61. Tomasz Adamiec

    Super artykuł, na pewno przyda się wielu osobom, ja do tego wszystkiego dochodziłam krok po kroku, tworząc bloga na podstawie kilku artykułów, a tu wszystko w jednym, podane na talerzu.
    Skorzystałam w wtyczki społecznościowej, którą tu omówiłeś. Mam małą prośbę i myślę, że nie będę w tym odosobniona. Gdybyś mógł napisać artykuł, w którym krok po kroku pokazałbyś jak poprawić szybkość ładowania strony, ale takim prostym językiem, zrozumiałym dla takiego laika jak ja. Napisałeś w artykule” Eksperci od pozycjonowania często powtarzają, że szybkość ładowania się strony ma duży wpływ na to jak wysoko w wynikach wyszukiwania znajduje się Twój blog.
    Co więcej, samo Google stworzyło narzędzie, dzięki któremu możesz za darmo sprawdzić jak szybko ładuje się Twoja strona. Możesz to zrobić tutaj.” Wchodzę tutaj, sprawdzam widzę co trzeba poprawić, ale nie wiem jak, bo na tym się nie znam, a wyjaśnienia Google to dla mnie czarna magia. Rozpisałam się i w dodatku życzeniowo, a tak naprawdę chciałam pochwalić świetnie napisany artykuł. Pozdrawiam

  62. Tomasz Adamiec

    Gratuluję i podziwiam 🙂
    Gratuluje porządnego i merytorycznego wpisu – który naprawdę ułatwi życie początkującemu blogerowi. Sprawdziłam swój blog – i mam wszystkie polecane przez ciebie wtyczki.
    Podziwiam natomiast ilość pracy wykonanej by zobrazować wszystko zrzutami ekranu 🙂
    Jednym słowem – kawał dobrze wykonanej roboty 🙂

  63. Tomasz Adamiec

    Świetny artykuł, który spina wszystkie niezbędne elementy jaki są potrzebne początkującemu blogerowi. Podoba mi się, że pokazałeś działąnia krok po kroku. Szkoda tylko, że ten artykuł nie powstał 1,5 roku temu. Wtedy bardziej by mi się przydał 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *