Brak kategorii

Co to jest newsletter, dlaczego jest ważny i jak go uruchomić

Jeżeli miałbym wymienić narzędzie, które najbardziej ułatwia prowadzenie bloga, strony lub sklepu w internecie, to byłby to dobrze skonfigurowany newsletter. Dlaczego? Ponieważ potrafi świetnie usprawnić komunikację zarówno z czytelnikami jak i z klientami. 

Zacznijmy jednak od tego czym newsletter jest i jakie płyną korzyści z jego uruchomienia.

Co to jest newsletter


Za pomocą newslettera możesz wysyłać masowe wiadomości e-mail do osób zapisanych na jego  subskrypcję. Taką wiadomością może być powiadomienie o nowym poście na blogu, ofercie promocyjnej, nowym produkcie. 

To są tylko przykłady, to co będziesz komunikować w swoim newsletterze ogranicza tylko Twoja wyobraźnia.

Dlaczego warto uruchomić newsletter?

  • Automatyczne źródło ruchu na Twoją stronę, blog lub sklep.

    Newsletter, może automatycznie informować subskrybentów o nowych postach na blogu, nowej ofercie lub produktach w sklepie.
  • Jest to całkowicie Twoje nadrzędzie

    Twoja strona może zostać usunięta z wyszukiwarki, może też zostać usunięta z mediów społecznościowych, ale subskrybentów Twojego newslettera nikt Ci nie zabierze. Zawsze możesz wysłać do nich wiadomość o nowym poście lub promocyjnej ofercie.


Oczywiście, aby to działało, najpierw subskrybenci muszą zapisać się na Twój newsletter. Kiedy się to stanie, to Twój newsletter może zająć się całą resztą w sposób automatyczny i nie jest to takie trudne jakby mogło się wydawać. W tym wpisie pokaże Ci jak to zrobić w prosty i bezpłatny na start sposób. 

Jak uruchomić newsletter 


W pierwszym kroku musimy wybrać aplikację, która będzie obsługiwała Twój newsletter w sposób automatyczny i przy okazji będzie prosta do wdrożenia. 

Podejrzewam, że do prowadzenia bloga, strony lub sklepu korzystasz z WordPressa i jeżeli rzeczywiście tak jest, to zdecydowanie ułatwia nam zadanie.

Możesz wtedy skorzystać z wtyczki MailPoet. Wtyczka ta jest całkowicie darmowa do 2000 kontaktów, posiada wiele funkcji automatyzacji iprzy tym jest bardzo prosta do uruchomienia.

Aby zainstalować wtyczkę MailPoet, zaloguj się do panelu WordPress, a następnie wybierz zakładkę „Wtyczki > Dodaj Nową”. W polu wyszukiwania wpisz „MailPoet” i kliknij „Zainstaluj teraz”.



Teraz włącz wtyczkę poprzez kliknięcie w przycisk „Aktywuj”.

Gotowe? Ok, przejdźmy do konfiguracji wtyczki. W tym celu wybierz z menu WordPress zakładkę  MailPoet, która pojawiła się po instalacji wtyczki.

Po jej wybraniu Twoim oczom ukaże się ekran powitalny. Jest on w języku angielskim, aczkolwiek reszta wtyczki jest już spolszczona. Kliknij w przycisk „No thanks. Skip.”

Teraz kliknij w „Ustawienia” i wybierz zakładkę „Podstawy”.

Najważniejsza rzecz jaką tutaj musisz skonfigurować to pole nadawcy. To co tutaj wprowadzisz, będzie widoczne dla obiorców Twojego newslettera jako nadawca wiadomości. Możesz tutaj podać swoje imię albo nazwę strony.

Zawsze warto być z subskrybentami w kontakcie, dlatego podaj również adres e-mail na jaki ma zostać wysłana wiadomość zwrotna, jeżeli któryś z subskrybentów zdecyduje się odpisać na newsletter. 

Po wprowadzeniu nadawcy nie zapomnij zjechać w dół strony i kliknąć w przycisk „Zachowaj ustawienia”.

Po zapisaniu zmian, wybierz z menu zakładkę „Wyślij z…”.

Mamy tutaj dwie metody wysłania maili. Za pomocą serwera MailPoet lub własnego serwera.

Konfiguracja z własnym serwerem, tak aby maile nie lądowały w spamie, nie jest rzeczą prostą do zrobienia. Dlatego na początek polecam Ci skorzystanie z serwera MailPoet. Możesz z niego skorzystać bezpłatnie (w darmowym planie do 2000 subskrybentów), dodatkowo konfiguracja jest prosta.

Połączmy teraz wtyczkę z serwerem MailPoet. W tym celu kliknij w przycisk „Get free key”. 

Kliknięcie przeniesie Cię na stronę MailPoet, gdzie możesz się zarejestrować. Strona rejestracji jest po angielsku, ale spokojnie. Rejestracja jest w 100% darmowa i prosta, a ja pokażę Ci krok po kroku jak to zrobić.

W pierwszej kolejności kliknij w przycisk „Signup fo free”

Teraz kliknij w napis „Free (without Premium features!)”.  Dzięki temu zarejestrujesz się w 100% za darmo.



Teraz kliknij w napis „Sing up”.


Teraz wypełnij prosty formularz rejestracji. 

  1. W pol „Email” wprowadź swój adres mailowy.
  2. W polu „Password” wprowadź hasło.
  3. W polu „Password Confirmation” powtórz hasło, wprowadzone w polu wyżej.
  4. Odznacz pole „Get our nifty newsletter with original content, coupons, and tips once a month. Don’t miss out”. Chyba, że chcesz otrzymywać Newsletter (w języku angielskim) od MailPoet, wtedy zostaw to pole zaznaczone.
  5. Zaznacz pole akceptacji regulaminu „I have read and accept MailPoet’s privacy notice, and spam policy.”




W następnym kroku MailPoet poprosi Cię o sprawdzenie skrzynki pocztowej i potwierdzenie rejestracji.




Sprawdzasz już swoją skrzynkę pocztową? 

Otwórz mail od MailPoet i kliknij w link potwierdzający rejestrację. 

Następnie MailPoet poprosi Cię o podanie danych adresowych. Możesz podać swoje prawdziwe dane lub zmyślone. Po wypełnieniu formularza kliknij w przycisk „NEXT”.





W następnym kroku kliknij w przycisk „Pay Nothing”.

Być może pojawi się dodatkowy formularz z pytaniem o powód wybrania MailPoet. Formularz możesz wypełnić lub po prostu zamknąć.


Teraz musimy jeszcze potwierdzić, że adres mailowy który chcesz używać jako nadawcy, rzeczywiście należy do Ciebie. Gdyby nie było takiego potwierdzenia, to każdy mógłby się pod Ciebie podszyć. Zatem taka weryfikacja jest bardzo pożyteczną rzeczą.

W celu potwierdzenia adresu e-mail kliknij w zakładkę „My authorize email”.

Teraz wprowadź ten sam adres e-mail, który został przez Ciebie podany w ustawieniach wtyczki  MailPoet (Adres e-mail nadawcy wiadomości, pamiętasz?) i kliknij w przycisk „Add Email Adress”

Na podany adres został do Ciebie wysłany mail z linkiem, który należy kliknąć, aby potwierdzić, że podany adres rzeczywiście należy do Ciebie.  Odwiedź swoją skrzynkę pocztową i kliknij w niego.

Została nam jeszcze ostatnia rzecz  do zrobienia. Połączenie wtyczki zainstalowanej na WordPressie z nowo utworzonym kontem na stronie MailPoet.  W tym celu kliknij w zakładkę „My Subscriptions” i skopiuj klucz aktywacyjny.

Następnie zaloguj się do swojego panelu WordPress i wybierz zakładkę „MailPoet > Ustawienia”.  Teraz wybierz zakładkę „Klucz aktywacyjny”, wklej skopiowany wcześniej kod i kliknij „Zweryfikuj”.

Następnie wybierz ponownie zakładkę „Wyślij z…” i kliknij w przycisk „Uaktywnij”.

To wszystko tutaj! Gratuluję poprawnego skonfigurowania wtyczki. Prawda, że nie było tak trudno, jak mogło Ci się na początku wydawać?

Jak pozwolić odwiedzającym na zapis do Twojego newslettera

Dobra konfiguracja wtyczki to połowa sukcesu. Teraz czas zadbać o to, aby było do kogo wysyłać newsletter 🙂 W tym celu koniecznie należy:

a) zapewnić odwiedzającym możliwość zapisu na newsletter,

b) zachęcić ich do zapisu na newsletter.

Proste, prawda?  🙂 

Oto jak to zrobić.



W pierwszej kolejności, utworzymy listę w której będą zapisywane wszystkie adresy e-mail subskrybentów Twojego newslettera.

Wybierz z menu WordPressa zakładkę „MailPoet  > Listy”, a następnie kliknij w „Dodaj Nowy”.

Listę możesz nazwać dowolnie np. „Newsletter”, możesz też dodać opis listy, aczkolwiek nie jest to konieczne. Opis listy nie będzie publicznie widoczny, jest to informacja dla Ciebie ”co to za lista”, gdyby zdarzyło Ci się zapomnieć. 

Po wypełnieniu pól nie zapomnij kliknąć w przycisk „Zachowaj”

Teraz utworzymy formularz, który umożliwi zapis na Twój newsletter. W tym celu wybierz z Menu WordPress „MailPoet > Formularze” a następnie kliknij w „Dodaj Nowy”.

To co teraz widzisz, to kreator formularza zapisu na newsletter. 


Możesz tutaj dodać dowolne pola do formularza jak np. pole „Imię”. Znając imię subskrybenta, Twoje maile mogą być bardziej spersonalizowane. Dlatego warto umieścić pole „imię” w formularzu.


Oprócz imienia i adresu e-mail, musisz jeszcze poprosić odbiorce o zgodę na zapisanie jego adresu e-mail i imienia na serwerze. Najlepiej jest to zrobić poprzez dodanie do formularza checkbox’a.

W tym celu wybierz zakładkę „Pola > Dodaj nowe pole”.



Jako typ pola wybierz „Checkbox”. Nazwa pola może być dowolna np. „Zgoda na przetwarzanie danych”.

Następnie przy chekboxie dodaj magiczną formułę „Zgadzam się na przetwarzanie danych w celu otrzymania newslettera”.  Zaznacz opcję pola obowiązkowego i kliknij „Zrobione”.

Następnie przeciąg nowo utworzone pole do formularza, podobnie jak to zrobiliśmy z polem „Imię”.

Od teraz osoba wypełniająca formularz, będzie musiała zaznaczyć checkbox ze zgodą, aby zapisać się na Twój newsletter.

Jeżeli zamierzasz wysyłać oferty sprzedażowe, np. informację o promocjach, nowych usługach lub produktach, to należy też poprosić o zgodę marketingową.

W tym celu postępuj identycznie jak przy dodaniu checkboxa z prośbą o zgodę na przetwarzanie danych. Tym razem magiczna formuła będzie brzmieć nieco inaczej, „Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych np. rabatów na produkty i usługi”.

Zostaje Ci jeszcze dodać chekbox zgody marketingowej do formularza, identycznie jak robiliśmy to ze zgodą na przetwarzanie danych.

Formularz jest już prawie gotowy, musimy go jeszcze zapisać. Wpierw jednak wybierz zakładkę „Ustawienia”, a następnie listę „Newsletter”  którą wcześniej utworzyliśmy. To do niej będą zapisywane osoby, które wypełnią formularz. Następnie kliknij w przycisk „Zachowaj”.

Wtyczka skonfigurowana, formularz utworzony. Teraz musimy pokazać go odwiedzającym, aby umożliwić zapis na newsletter. Nic z newslettera, na który nie można się zapisać 🙂

Dlatego w tym celu z menu WordPress wybierz zakładkę „Wygląd > Widety”. Następnie odszukaj Widget „Mail Poeat3 Form” i przeciągnij go do panelu bocznego, tak jak na video poniżej:

Następnie wybierz formularz, który niedawno utworzyliśmy. Domyślna nazwa to „Nowy Formularz” i zapisz zmiany.

To wszystko, formularz powinien już być widoczny na Twojej stronie.

Jak zachęcić ludzi do zapisu na newsletter

To jednak nie wszystko co możesz zrobić. Możesz zaoferować zachętę, która zwiększy liczbę zapisujących się osób na Twój newsletter.

Co może być taką zachętą?

Taką zachętą może być propozycja otrzymania darmowego poradnika w formie PDF lub kodu rabatowego na pierwsze zakupy jeśli prowadzisz sklep.  Świetnie też sprawdzają się PDF’y z wyliczankami w stylu:

10 sposobów na…

5 rzeczy których nie wolno/należy robić jeśli…

7 błędów które…

itp.

Następnie taki PDF możesz dostarczyć każdej osobie która zdecyduje się dołączyć do Twojego newslettera. 

Oto jak to zrobić.

W pierwszej kolejności musisz utworzyć PDF, który będzie nagrodą dla nowych subskrybentów za zapisanie się. Jest to dosyć proste, wystarczy, że skorzystasz z darmowego edytora tekstu np. Libre Office, a nastąpienie  wyeksportujesz taki plik jako PDF.  W Libre Office wystarczy wybrać z menu „Plik > Eksportuj jako PDF”, aby zapisać wcześniej utworzony dokument w formie PDF.

Kiedy PDF będzie już gotowy, należy wgrać go na serwer plików, który pozwoli na pobranie pliku  osobom posiadającym do niego link. Możesz skorzystać tutaj z dropbox.com.

Teraz utworzymy mail powitalny, który będzie automatycznie wysyłany do nowych subskrybentów. W mailu tym umieścimy link do PDFa.

Z menu WordPress wybierz „MailPoet > E-maile > Dodaj nowy”.

Jako typ maila wybierz „Email Powitalny”.



Mail będzie wysyłany zaraz po zapisaniu się subskrybenta, dlatego wybierz opcję „Kiedy ktoś zapisuje się do listy”. Następnie wybierz listę, która została przez Ciebie niedawno utworzona, natomiast czas wysyłki ustaw na „Natychmiast”.


Po wybraniu wszystkich opcji kliknij „Następny”.

Wybierz motyw graficzny maila, który najbardziej Ci odpowiada. 

Dodaj tytuł oraz treść maila. Oczywiście nie zapomnij dodać linku do pliku PDF, który wcześniej został przez Ciebie wgrany na Dropboxa. 

Dodatkowo, możesz usunąć lub zmienić logo oraz dodać odnośniki do profili w mediach społecznościowych.

W następnym kroku sprawdź, czy wszystko się zgadza i kliknij w przycisk „uaktywnij”.

Skoro przygotowaliśmy dla nowych subskrybentów zachętę w postaci PDF, to możesz poinformować ich o dodatkowym prezencie za zapisanie się? Nie wiem jak Ty, ale ja myślę, że to dobry pomysł 🙂

Jeżeli Ty też, to przejdź proszę do zakładki Formularze.

Kliknij w formularz, który wcześniej utworzyliśmy.

Następnie dodaj do formularza pole „Custom text or HTML”, tak jak na poniższym filmiku. 

Teraz dodaj tekst zachęcający odwiedzających do subskrypcji.   

Nie zapomnij zapisać zmian klikając w przycisk „Zachowaj”.

Jak uruchomić automatyczne powiadomienia o nowych wpisach na blogu

Kolejną rzeczą którą możesz zautomatyzować, są powiadomienia o nowych wpisach na blogu.

Aby to zrobić wybierz zakładkę „E-maile > Dodaj nowy”.

Jako typ maila wybierz „Ostatnie Powiadomienia Wpisów”.

W następnym kroku zdefiniuj jak często chcesz, aby powiadomienia o nowych wpisach zostały wysyłane, np. raz w tygodniu.

Wybierając tę opcję, wtyczka będzie raz w tygodniu o określonej godzinie sprawdzać, czy są nowe wpisy. Jeżeli są, to wyśle mail z informacją o nowych wpisach. Jeżeli nie będzie nowych wpisów, to  nie wyśle żadnego maila. Logiczne, prawda?

Podobnie ma się sprawa przy pozostałych opcjach czasowych. Mail będzie wysyłany tylko wtedy, jeżeli pojawiły się nowe wpisy.

W kolejnym kroku będziesz mieć możliwość wyboru motywu graficznego dla maili.

W pierwszej kolejności wprowadź tytuł swojego automatycznego newslettera. Może on brzmieć np. „Przegląd nowych postów z ostatniego tygodnia”.

Ja jednak wprowadziłem w tytule tag: [newsletter:post_title] 


W czasie wysyłki newslettera tag ten będzie automatycznie zmieniał się w tytuł ostatnio opublikowanego postu.

Teraz dodaj swoje logo lub usuń blok z logiem.

Następnie usuń blok z tekstem „Sprawdź nowe wpisy na naszym blogu!”. Jest to przykładowy tekst MailPoet wraz z krótką informacją o jego możliwościach, dlatego bez obaw możesz go usunąć.

W następnym bloku, zobaczysz swoje ostanio opublikowane wpisy na blogu. Ja mam całkiem świeżą instalację WordPressa, dlatego u mnie pokazuje się wpis „Hello Word”, który jako jedyny jest opublikowany. 

Kliknij w ikonkę koła zębatego tego bloku, aby zdefiniować jak wiele ostatnich wpisów ma się tutaj wyświetlać.

W następnym kroku możesz dodać linki do swoich profili społecznościowych.

W tym celu kliknij w ikonkę koła zębatego dla blogu z ikonkami mediów społecznościowych.
W ustawieniach będziesz mieć możliwość wybrania dowolnych portali społecznościowych. 

Po wprowadzeniu zmian w bloku z mediami społecznościowymi nie zapomnij zapisać zmian klikając w „Zrobione”.

Jeżeli natomiast nie posiadasz profili w mediach społecznościowych, to możesz usunąć ten blok klikając w ikonkę kosza zamiast koła zębatego.

Następnie przejdź do edycji tekstu w stopce maila. Możesz dodać następującą formułkę:

„Otrzymujesz tę wiadomość, ponieważ subskrybujesz newsletter bloga …”


Tutaj to wszystko. Kliknij w przycisk „Następny” w prawym górnym rogu.

Pozostało Ci już tylko wybrać listę subskrybentów oraz uaktywnić powiadomienie.

Czego nie robić

Jeżeli chcesz, aby uruchomienie i prowadzanie newslettera przebiegało gładko i bez problemowo musisz pamiętać o trzech regułach

  1. Nigdy nie kupuj list subskrybentów

    Kupowanie list subskrybentów to jeden z najlepszych sposobów na popełnienie internetowego harakiri. 

    Tak naprawdę nie możesz mieć pewności skąd dana lista pochodzi, czy właściciele maili wyrazili zgodę na przetwarzanie danych i otrzymywanie wiadomości. Nie wiesz też czy maile te są prawdziwie i ile z nich nie istnieje.

    Wysyłanie wiadomości do nieistniejących adresów e-mail wpływa na reputację serwera wysyłającego, a to z kolei na dostarczalność mali wysyłanych z serwera. Innymi słowy jeżeli będziesz wysyłać maile na nieistniejące adresy, to Twoje konto w MailPoeat zostanie niechybnie zablokowane.

  2. Nie importu starych kilkuletnich list.

    Tutaj również pojawia się problem z nieistniejącymi adresami e-mail. Nawet jeżeli jest to Twoja lista, to z pewnością cześć adresów e-mail znajdujących się na niej już nie istnieje.

  3. Nie utrudniaj ludziom możliwości wypisania się.

    Ludzie będą się zapisywać i wypisywać z Twojego newslettera. Jest to całkowicie normalne. 


Jeżeli ktoś wypisał się z Twojego newslettera to nie złość się ani nie smuć. Po prostu dana osoba zapisała się na niego przypadkowo, zmieniła zainteresowania lub po prostu może mieć gorszy dzień.

Najgorsze, co Ty możesz zrobić w takiej sytuacji to utrudniać wypisanie się takiej osobie z subskrypcji.



Zrobione. Masz swój własny newsletter. 

Prawda, że to dumnie brzmi? 

Co więcej, działa w pełni automatycznie. Będzie z samego rana wysyłać subkrybentom powiadomienie o nowym wpisie na blogu, podczas gdy Ty będziesz jeszcze smacznie spać. Byle jednak nie za długo. Statystki otwarć i kliknięć newslettera same się nie sprawdzą 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *