|

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

Zatem myślisz o założeniu sklepu internetowego? A może decyzja już została podjęta, a Ty chcesz sprawdzić jak to wygląda w praktyce? 

Zakładając sklep internetowy, poświęcasz swój czas i pieniądze, dlatego warto to robić mądrze.

W tym wpisie pokażę Ci jak wygląda to w praktyce krok po kroku oraz na co zwrócić uwagę.

Wybór Aplikacji do prowadzenia sklepu – o tym sprzedawca oprogramowania Ci nie powie


Czym się kierować podczas wyboru aplikacji do sklepu?

Funkcjonalnością? Ceną? Wsparciem? Popularnością?

Jeżeli chodzi o funkcjonalność wszystkie aplikacje są do siebie zbliżone, choć jedna się wyróżnia, aczkolwiek o tym później. 

Cena oraz wsparcie są oczywiście ważne. Popularność również, ponieważ oznacza to łatwiejszy dostęp do pracowników i specjalistów, którzy znają oprogramowanie, co finalnie przekłada się również na mniejsze koszty prowadzenia e-sklepu.

To wszystko jest istotne, aczkolwiek najistotniejsza rzecz nie jest widoczna na pierwszy rzut oka.

Co to jest?

Jest to licencja, na której wydawane jest oprogramowanie.

Przykładowo aplikacja Woocommerce jest wydana na wolnościowej licencji GNU/GPL.

Podczas gdy np. aplikacja Shopify na licencji własnościowej.

Jeśli wybierzesz aplikacje na licencji GNU/GPL, to po zainstalowaniu takiej aplikacji, jesteś również jej właścicielem. W przypadku licencji własnościowej tylko wypożyczasz takie oprogramowanie.

Innymi słowy, wybranie aplikacji na licencji GNU/GPL jest jak kupno domu, natomiast przy licencji własnościowej jest jak jego wynajem.

Co to oznacza w praktyce?

Jeżeli do prowadzenia sklepu została wybrana aplikacja własnościowa, to jeśli jej właściciel postanowi zmienić swój model biznesowy, np. zamiast pobierać stałą miesięczną opłatę, zacznie pobierać opłatę od ilości produktów, ilości klientów sklepu lub od obrotu sklepu, to w praktyce nie masz nic do powiedzenia.

Innymi słowy, zmiana modelu biznesowego właściciela aplikacji, z której korzystasz, może bezpośrednio wpłynąć na Twój model biznesowy. 

Jak jest w przypadku aplikacji na wolnościowej licencji GNU/GPL?

W przypadku oprogramowania wolnościowego GNU/GPL nie ma takiego zagrożenia. 

Oprogramowanie na tej licencji ma otwarty kod, który możesz zgodnie z licencją dowolnie modyfikować.

Co więcej, możesz nawet całkowicie przejąć aplikację i rozwijać ją po swojemu.

Innymi słowy, Twój biznes jest odporny na zmianę modelu biznesowego firmy stojącej za aplikacją.

To sprawia, że aplikacje na wolnościowej licencji GNU/GPL są najbardziej przyjazne biznesowi i to właśnie aplikacje na tej licencji polecam Ci wybrać do obsługi swojego sklepu, niezależnie jaką konkretnie aplikacje wybierzesz. 

Na koniec nie mniej ważna kwestia obsługi technicznej.

Jeżeli Twój sklep ma problemy techniczne i nie działa prawidłowo lub też obsługa techniczna sklepu jest mało pomocna, to jesteś w pułapce jeśli korzystasz z oprogramowania własnościowego. Nie masz wyboru, musisz korzystać z obecnej obsługi.

W przypadku aplikacji na licencji GNU/GPL po prostu zmieniasz firmę obsługującą tak jak operatora komórkowego.

Którą zatem aplikacje wybrać – zapytasz?

Nie będzie tutaj zaskoczenia.

Polecę Ci tą najpopularniejszą na świecie, czyli Woocommerce, który aktualnie ma ponad 200 000 000 pobrań. 

Woocommerce jest rozszerzeniem sklepu internetowego systemu WordPress, który jest najpopularniejszym na świecie narzędziem do tworzenia witryn internetowych w tym sklepów (43% witryn używa WordPress, od małych biznesów po firmy z rankingu 500 największych).  

¼ wszystkich sklepów w internecie jest napędzana przez Woocommerce. 

Natomiast nad każdym wydaniem oprogramowania WordPress i Woocommerce pracują tysiące najlepszych specjalistów z całego świata. To robi naprawdę wrażenie.

Dlaczego jeszcze warto wybrać Woocommerce? Z kilku powodów.

  • Jest to oprogramowanie na licencji GNU/GPL, zatem po zainstalowaniu aplikacji na hostingu stajesz się właścicielem swojego sklepu, a nie wynajmującym.
  • Mimo ogromnych możliwości jest to aplikacja prosta w obsłudze. Nie bez powodu jest najpopularniejszą aplikacją do prowadzenia sklepu na świecie.
  • Woocommerce posiada oficjalne narzędzia do marketingu w Google i Facebook, przygotowane przez… Google i Facebooka. Tak są to oficjalne integracje przygotowane specjalnie dla Woocommerce. Pamiętaj, że to od marketingu w dużej mierze zależy sukces Twojego sklepu. Nawet nie będę Ci pisał jak to jest istotne.
  • Ze względu na swoją popularność, w razie potrzeby nie ma też problemu ze znalezieniem specjalisty.

Aczkolwiek to nie koniec. W katalogu wtyczek znajdziesz 60 000 bezpłatnych dodatków, które rozszerzają jego funkcjonalność. To czyni Woocommerce najpotężniejszą platformą nie tylko sprzedażową, ale również marketingową.

Pod względem marketingowym i sprzedażowym inne narzędzia, są daleko, daleko za Woocommerce.  

Oto kilkadziesiąt tylko wybranych funkcji.

Marketing

Marketing automation

Newsletter

Strony lądowania

Zaawansowane formularze

Obsługa maili transakcyjnych

Obsługa Bloga

Oficjalne Integracje Google, Facebook/Instagram

Sprzedaż

Sprzedawaj produkty fizyczne oraz cyfrowe

Obsługa wynajmu i rezerwacji

Obsługa szkoleń i nauczania online (LMS)

Obsługa sprzedaży konsultacji, webinarów itp.

Obsługa subskrypcji oraz witryn członkowskich

Obsługa produktów cyfrowych (sprzedawaj e-booki, audiobooki, filmy)

Obsługa klienta

System CRM do zarządzania relacji z klientami

System ERP do zarządzania firmą

System obsługi zgłoszeń (obsługa wsparcie dla Twoich klientów)

System afiliacji (buduj sieć partnerów)

Integracje Google (Wyszukiwarka, Google Ads, Google Analytics)

Nowoczesne technologie

CDN

Ochrona przed spamem 

Optymalizacja zdjęć produktów

Aplikacja dla Android i iOS

AMP

PWA

Wielojęzyczność

Łatwy dostęp do dodatków oraz specjalistów dzięki gigantycznej społeczności skupionej wokół projektu Woocommerce.

Bezpieczne płatności online

Czas na praktykę!

Jak założyć sklep

Postarałem się, aby nic Cię nie zaskoczyło podczas zakładania sklepu, a samo zakładanie sprawiło Ci sporo radości.

Jeżeli chcesz, to teraz możesz wyposażyć się w kubek swojego ulubionego napoju, a następnie przechodzimy do działania.

Na początek powiem Ci w skrócie jak wygląda zakładanie sklepu.

  1. Wybierz nazwę dla swojego sklepu

     – następnie zarejestruj domenę z wybraną nazwą sklepu.

  2. Wybierz hosting

     – na hostingu zainstalujesz aplikację do prowadzenia sklepu.

  3. Zainstaluj aplikację do prowadzenia sklepu

     – lub wybierz hosting z już zainstalowaną aplikacją do prowadzenia sklepu.

  4. Dodaj dane sklepu

     – adres, miejscowość itd.

  5. Dodaj produkty

     – wprowadź swój pierwszy produkt lub produkty

  6. Skonfiguruj płatności

     – wybierz metody płatności dostępne dla Twoich klientów

  7. Skonfiguruj wysyłkę

     – wybierz metody wysyłki dostępne dla Twoich klientów

  8. Utwórz stronę główną

     – zachęć nowych i powracających klientów do zakupu

  9. Utwórz politykę prywatności

    – obowiązkowa rzecz każdego sklepu

  10. Zgłoś sklep do wyszukiwarki

    – zezwól na odnalezienie Twojego sklepu w wyszukiwarce

  11. Uruchom statystyki

     – sprawdzaj jakie kanały generują ruch i sprzedaż

  12. Zintegruj sklep z narzędziami do marketingu

     – wybierz metody płatności dostępne dla Twoich klientów

Tak w skrócie wygląda zakładanie sklepu. Zatem ruszajmy.

Przejdź na stronę wpstacja.pl i kliknij przycisk „Zobacz cennik” dla Hostingu w linii ZEN.

Teraz wybierz opcję „Sklep”.

Teraz wpisz nazwę, pod jaką chcesz, aby Twój sklep się wyświetlał i kliknij przycisk „Sprawdź”.

Są spore szanse, że wpisana przez Ciebie nazwa z końcówką „.pl” jest już zajęta.

W takim przypadku możesz poszukać innej wolnej nazwy lub zarejestrować wybraną nazwę z końcówką inną niż „.pl”.

Domenę dla sklepu zawsze można zmienić, dlatego nie przejmuj się tym proszę na zapas. 

W przypadku rejestracji domeny należy pamiętać, że domena z polskimi znakami np. odzież.pl, nie jest tą samą domeną co domena odziez.pl, bez polskich znaków. Są to dwie różne domeny.

Co zrobić w sytuacji, gdy Twoja nazwa ma polskie znaki?

Wtedy w pierwszej kolejności wraz z hostingiem zarejestruj domenę bez polskich znaków.

Następnie, kiedy już przejdziesz przez cały proces zakładania sklepu, przejdź pod ten adres. Możesz pod nim zarejestrować samą domenę, bez hostingu. Po rejestracji domeny z polskimi znakami wyślij mail do wsparcia Wpstacji o następującej treści:

Cześć,

mam u Was założony sklep pod adresem [nazwa Twojej domeny bez polskich znaków].

Mam też zarejestrowaną u Was samą domenę [nazwa Twojej domeny z polskimi znakami].

Proszę o przekierowanie ruchu z domeny [nazwa Twojej domeny z polskimi znakami] na domenę [nazwa Twojej domeny bez polskich znaków].

Po wysłaniu tego maila zostanie utworzone dla Ciebie przekierowanie ruchu z domeny z polskimi znakami na domenę bez polskich znaków.

Dzięki temu niezależnie od tego, czy ktoś w przeglądarce wpisze adres Twojego sklepu z polskimi znakami, czy też bez, wyświetli mu się Twój sklep.

Nikt też nie zarejestruje nazwy Twojego sklepu bez polskich lub z polskimi znakami — ponieważ będziesz mieć obydwie domeny — i nie postawi tam swojego sklepu.

W następnym kroku zobaczysz ekran konfiguracji domeny. 

Możesz tutaj ustalić, czy dane kontaktowe dla zarejestrowanej domeny mają być publicznie udostępnione w bazie whois oraz na jaki typ działalności ma zostać zarejestrowana domena. 

Kliknij „Kontynuuj”.

Na koniec pozostaje Ci przejście do płatności i finalizacja transakcji.

Po opłaceniu zamówienia zostanie zainstalowany dla Ciebie WordPress wraz ze wtyczką Woocommerce do obsługi sklepu). Aplikacja ta zostanie też odpowiednio zabezpieczona przed hakerami oraz skonfigurowana. Natomiast na pocztę otrzymasz maila z prostą instrukcją logowania do panelu administracyjnego.

Co ważne:

  • nie musisz korzystać z żadnego dodatkowego instalatora, który przed instalacją i tak należy dodatkowo skonfigurować,
  • nie musisz też instalować samodzielnie certyfikatu bezpieczeństwa SSL oraz dokonywać zmian w konfiguracji Woocommerce (np. zmiany praw dostępu do plików dla bezpieczeństwa), ponieważ to wszystko jest już zrobione za Ciebie.

Dostajesz gotowego zainstalowanego i skonfigurowanego pod względem bezpieczeństwa Woocommerce. To wszystko!

Masz już sklep! Prawda, że łatwo poszło?

Idziemy dalej. 

Przy pierwszym logowaniu pojawi się kreator, który pomoże Ci skonfigurować wszystkie najważniejsze elementy potrzebne do uruchomienia sklepu.

W pierwszym kroku należy podać dane adresowe sklepu.

Następny krok to wybór branży. 

Teraz Woocommerce zapyta Cię o rodzaj produktów, jakie będziesz sprzedawać. 

Sprzedaż produktów fizycznych oraz cyfrowych za pomocą Woocommerce jest całkowicie darmowa. Bez opłat czy prowizji.

Dodatkowo możesz zakupić dodatki, które pozwolą Ci uruchomić specjalistyczny sklep, np. sprzedający subskrypcje, dostęp członkowski lub rezerwacje np. kiedy chcesz sprzedawać bilety.

Zakładam, że chcesz sprzedawać produkty fizyczne, zaznacz zatem tę opcję i kliknij dalej.

Następnie Woocommerce poprosi Cię o kilka dodatkowych informacji na temat Twojej działalności.

Następny krok to “Wybór motywu sklepu”.

Zobaczysz tutaj darmowe oraz płatne motywy.

Na start polecam bezpłatny motyw Storefront. 

Motyw w razie potrzeby można później zmienić. Do dyspozycji będziesz mieć kilkadziesiąt tysięcy bezpłatnych jak i płatnych motywów. 

Na koniec kreator Woocommerce poprosi Cię o założenie darmowego konta Jetpack. 

Nie jest to obowiązkowe, aczkolwiek polecam to zrobić. Dodatek Jetpack oferuje wiele przydatnych funkcji całkowicie za darmo. Ma też płatne opcje, aczkolwiek nie musisz z nich korzystać.

Innymi słowy, warto założyć bezpłatne konto choćby dla bezpłatnych funkcji jak ochrona sklepu przed atakami hakerskimi, optymalizacja sklepu, płynność działania czy darmowe statystyki.

Następnie Jetpack poprosi Cię o potwierdzenie połączenia z Twoim sklepem.

Tak jak wspomniałem, nie jest to obowiązkowe, aczkolwiek naprawdę warto to zrobić.

Następnie zostaniesz przeniesiony do panelu administracyjnego Twojego sklepu.

Gdyby z jakiegoś powodu tak się nie stało, skorzystaj z instrukcji logowania od otrzymanej od Wpstacji.

Dodaj pierwszy produkt

Teraz dodamy pierwszy produkt.

Może to być nawet przykładowy produkt.

Ważne, aby przerobić w praktyce jak wygląda dodawanie produktów.

Później w razie potrzeby możesz też zaimportować produkty do Woocommerce z dowolnej hurtowni, która udostępnia możliwość importu produktów lub wprowadzić po prostu ręcznie.

Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego wybierz zakładkę „Produkty > Dodaj nowy”.

Teraz odpowiednio:

1) Wprowadź nazwę produktu.

2) Wprowadź opis produktu.

3) Wybierz typ produktu. Może to być produkt prosty (bez wariantów) lub produkt z wariantami np. z rozmiarami. Jeżeli Twoim produktem jest koszula, która ma kilka rozmiarów wybierz produkt z wariantami.

Produkt może być również produktem wirtualnym lub do pobrania np. e-bookiem.

4) Wprowadź cenę.

5) Dodaj zdjęcie produktu.

6) Dodaj kategorię produktu.

7) Opublikuj produkt.

Gratuluję. Właśnie został wprowadzony do sklepu Twój pierwszy produkt.

Teraz skonfigurujemy płatności.
W tym celu wybierz zakładkę „Ustawienia Płatności”.

Zobaczysz szereg gotowych integracji z popularnymi operatorami płatności.

Polecam tutaj operatora Payu. Posiada dobrą integrację i co ważne często aktualizowaną co jest istotne ze względów bezpieczeństwa.

Aczkolwiek każdy operator płatności działający zarówno w Polsce jak i zagranicą udostępnia integrację z Woocommerce, zatem możesz wybrać dowolnego operatora.

Po aktywowaniu, kanał płatności należy skonfigurować, poprzez kliknięcie w jego nazwę oraz wprowadzenie danych uwierzytelniających udostępnionych przez operatora płatności.

Proces ten może się różnić w zależności od operatora, dlatego należy tutaj skorzystać z instrukcji udostępnionej bezpośrednio przez operatora.

Kolejny krok to konfiguracja wysyłki.

Jest to dość elastyczne narzędzie, dlatego na początku może wydawać się skomplikowane, w rzeczywistości bardzo łatwo skonfigurować wysyłkę.

W tym celu wybieramy zakładkę „Woocommerce > Ustawienia > Wysyłka”.

Następnie kliknij „Dodaj strefę wysyłki”.

Zakładam, że będziesz sprzedawać na terytorium Polski, dlatego jako nazwę strefy wprowadzamy Polska, następnie wybieramy region „Polska”.

Teraz ustawiamy dostępne metody dostawy z Twojego sklepu na terytorium Polski.

W tym celu kliknij „Dodaj metodę wysyłki”.

Będziesz mieć 3 dostępne warianty.

Płaska stawka – jest to stała opłata pobierana za dostawę (np. mogą to być paczkomaty za 9.99 zł)

Odbiór osobisty – Jeżeli dodasz tę opcję, klienci będą mogli wybrać ten sposób odbioru towaru.

Darmowa dostawa – możesz też dodać darmową dostawę, dostępna od konkretnej kwoty zamówienia np. 99 zł.

My dla przykładu wprowadzimy metodę wysyłki Kurier za 14.99 zł.

W tym celu wybieramy płaską stawkę.

Po dodaniu płaskiej stawki klikamy na tytuł „Płaska stawka”, aby dokładnie skonfigurować tę metodę wysyłki.

Wprowadzamy nazwę „Kurier” oraz wprowadzamy opłatę za kuriera.

Zrobione?

Świetnie, przejdźmy zatem do dalszej konfiguracji Twojego sklepu.

Wybierz teraz zakładkę „Woocommerce > Strona Główna”

Zobaczysz listę ze skonfigurowanych już elementów sklepu.

Tak przy okazji, o ile nie zamierzasz sprzedać za granicę, to opcję „Skonfiguruj podatki” możesz pominąć.

Opcja ta pozwala na aktywowanie w kilku krokach automatycznego ustalania stawek VAT dla różnych krajów. Jest to wielkie udogodnienie, ponieważ sprzedając na terenie EU musisz stosować stawki VAT kraju zamawiającego. Bez aktywowania tej opcji musisz wiedzieć, jaka stawka VAT jest w danym kraju. Po aktywowaniu tej opcji stawki będą ustawiane automatycznie.

Kliknij teraz opcję „Dostosuj swój sklep”.

Kliknij przycisk „Utwórz stronę główną”. Woocommerce utworzy dla Ciebie przykładową stronę główną.

Następnie dodaj logo.

Po kliknięciu „Dodaj obrazek” Woocommerce poprosi Cię o wybranie pliku graficznego logo.

Po dodaniu logo kliknij kontynuuj.

Opcjonalnie możesz ustawić komunikat, który będzie pojawiać się w górnej części Twojego sklepu.

Opcja przydatna, jeśli np. masz wzmożony ruch w sklepie i wysyłka paczek może się opóźnić. Możesz wtedy dodać taki komunikat, aby uspokoić kupujących.

W chwili obecnej pomijamy tę opcję i klikamy „zakończ zadanie”.

Przejdźmy teraz do edycji strony głównej, którą dla nas utworzył Woocommerce.

W tym celu wybierz z menu zakładkę „Strony > Wszystkie strony”. 

Następnie wybieramy stronę „Strona główna”.

Zobaczysz przykładową stronę główną utworzoną przez Woocommerce, którą możesz łatwo edytować.

Aby to zrobić wystarczy, że klikniesz element, który chcesz edytować (np. na napis „Witamy w sklepie” lub grafikę tła).

Na potrzeby tego poradnika utworzymy jednak stronę główną całkowicie od zera.

Dlatego usuwamy całą przykładową treść.

Aby usunąć dany element, należy na niego kliknąć, następnie kliknąć ikonkę 3 prostopadłych kropek i wybrać opcję „usuń”.

Po usunięciu wszystkich elementów przechodzimy do konfiguracji strony głównej od zera. 

Dzięki edytorowi Gutenberg (tak się nazwa edytor stron, z którego teraz korzystamy) jest to naprawdę proste.

Stronę w tym edytorze buduje się z bloków, które można łatwo edytować. 


Ale najlepiej będzie jak zobaczysz jak to wygląda w praktyce.

Zbudujemy teraz stronę główną sklepu, która będzie się składać z 4 bloków.

Pierwszy to baner reklamowy, informujący o promocji w sklepie.

Drugi będzie wyświetlał nowo dodane produkty do sklepu.

Trzeci najlepiej sprzedające się produkty.

Czwarty produkty, które będą aktualnie w promocji.

Zaczynamy.

Dodajemy baner reklamowy. W pierwszym kroku kliknij w plusa w lewym górnym rogu.

W polu wyszukiwania wpisz „Obrazek”.

Teraz wybierz blok zatytułowany „obrazek. 

Następnie klikamy „wyślij na serwer”, aby wgrać gotową grafikę.

Baner reklamowy dodany.

Teraz dodany blok z nowymi produktami.

W pierwszej kolejności jednak wprowadzimy nagłówek „Nowe”, aby klienci sklepu mogli się zorientować, na co tak naprawdę patrzą.

Wybieramy ikonkę plusa i wybieramy blok „Nagłówek”.

Jako treść nagłówka  wprowadzamy „Nowe”.

Teraz musimy dodać blok, który będzie wyświetlał nowo dodane do sklepu produkty.

W tym celu klikamy ikonę plusa, a w polu wyszukiwania wpisujemy Woocommerce.

Zobaczysz kilkadziesiąt bloków powiązanych z Twoim sklepem, które możesz dodać, m.in. blok z najnowszymi produktami.

Wybieramy ten blok. 

Teraz analogicznie dodamy blok z najczęściej sprzedawanymi produktami.

W pierwszej kolejności dodajemy blok „Nagłówek” i wprowadzamy treść „Bestsellery”.

Następnie dodajemy blok „Najczęściej kupowane produkty”.

Na koniec analogicznie dodajemy blok „Produkty w promocji”, aby wyświetlić aktualne produkty w promocji.

Finalny efekt naszej pracy wygląda następująco.

Utworzenie strony głównej sklepu Woocommerce wraz z edytorem Gutenberg zajęło nam dosłownie minutę.

Niesamowite prawda?

Teraz zajmijmy się stroną „Sklep”.

Jest to strona, na której są listowane produkty w naszym sklepie.

W chwili obecnej wygląda ona jak na zrzucie poniżej.

Cały pasek boczny jest praktycznie pusty.

Zmienimy to dodając filtr cen, drzewko kategorii oraz możliwość filtrowania produktów według oceny użytkowników.

Ułatwi to nawigację klientom w sklepie.

W pierwszej kolejności usuniemy okienko wyszukiwania.

W nagłówku już znajduje się jedno okienko wyszukiwania, zatem nie potrzebujemy drugiego na pasku bocznym

W tym celu wybierz zakładkę „Wygląd > Widgety”.

Następnie usuń widget „Wyszukiwanie” z panelu bocznego.

Teraz wybierz widget „Filtr produktów wg ceny”, następnie zaznacz „Panel boczny” jako miejsce jego umieszczenia i kliknij przycisk „Dodaj widget”. 

Analogicznie postępujemy w przypadku widgetu kategorii produktów.

Wybierz widget „kategorie produktów”, następnie zaznacz „Panel boczny” jako miejsce jego umieszczenia i kliknij przycisk „Dodaj widget”. 

Na koniec dodaj w ten sam sposób filtr produktów według ceny.

Zrobione?

Tak jak na zrzucie poniżej powinien wyglądać efekt końcowy.

Prawda, że sprawnie poszło?

Oczywiście widgety możesz dodawać dowolne, według uznania.

Utwórz politykę prywatności

WordPress umożliwia utworzenie szablonu wiadomości, który można dostosować do własnych potrzeb.

 Wybierz z menu „Ustawienia > Prywatność”.

Kliknij przycisk „Utwórz”. 

Następnie opublikuj stronę z polityką prywatności.

Teraz kliknij ikonę „W”, aby wrócić do menu WordPress.

Na koniec dodajmy informację o cookies, która będzie również odsyłać do polityki prywatności. 

W tym celu, w ustawieniach Jetpacka przejdź do zakładki „Pisanie”.

Następnie zaznacz opcję „Make extra widgets available for use on your site including subscription forms and Twitter streams”.

Teraz z menu WordPress wybierz zakładkę „Wygląd > Widgety”.

Odszukaj widget, który nazywa się „Subskrypcja strony” i kliknij w niego.

WordPress zaproponuje Ci miejsca, do których możesz dodać ten widget. To jakie opcje będą tutaj dostępne, zależeć będzie od Twojego motywu graficznego.

Najlepiej jest dodawać widget do każdego dostępnego obszaru, a następnie sprawdzać, w którym dokładnie miejscu witryny się pojawi.

Ja dodam widget do obszaru „Panel boczny po prawej”.

Oto efekt.

Jak zgłosić sklep do Google

W tym celu wybierz z bocznego menu zakładkę “Site Kit > Kokpit”.

Następnie kliknij przycisk “Sign in with Google”.

Teraz Google rozpocznie proces weryfikacyjny, aby się upewnić, że to Ty naprawdę jesteś właścicielem dodawanej witryny.

Proces jest bardzo prosty i sprowadza się do kilku kliknięć.

Zacznij od kliknięcia „Sign in with Google”.

Teraz Google poprosi Cię o wybranie konta, z jakim ma zostać powiązana witryna.

Jeżeli nie masz konta Google, to w tym kroku Google prosi Cię o jego założenie.

Aby móc dodać Twoją witrynę do wyszukiwarki, Aplikacja “Site Kit”, potrzebuje dostępu do Twojego konta Google. Aplikacja jest w pełni bezpieczna, możesz spokojnie kliknąć przycisk „Zezwól”. 

Następnie Google rozpocznie proces weryfikacji właściciela witryny. Innymi słowy, chce się upewnić, że to Ty jesteś jej właścicielem.

Kliknij przycisk „Proceed”.

Aby w panelu administracyjnym Twojej witryny wyświetlały się statystyki na temat ruchu z wyszukiwarki Google, konieczne jest zezwolenie na to przez kliknięcie przycisku „Allow”.

Następnie kliknij przycisk „Add site”, aby dodać witrynę do Google Search Console i zakończyć proces dodawania witryny do Google.

Aby powrócić do panelu administracyjnego witryny kliknij „Go to my Dashboard”.

Od teraz możesz sprawdzać szczegółowe dane na temat witryny w search console

Aczkolwiek jest to coś więcej niż tylko dane na temat wyszukiwania Twojego sklepu w wyszukiwarce. Google będzie Cię również informować o wszystkich problemach technicznych Twojej witryny. 

Statystyki 

Wybieramy z menu “Site Kit > Kokpit”, następnie „Podłącz usługę” Analytics.

Rozpocznie się proces łączenia i konfigurowania konta podobny do poprzedniego.

Wybieramy konto Google, z jakim ma zostać połączona usługa.

Nadajemy odpowiednią uprawniania aplikacji Site Kit klikając „zezwól”.

Zostaniemy przeniesieni z powrotem do kokpitu WordPress.

Aby dokończyć konfigurację Google Analytics, z rozwijanego menu wybieramy opcję “Skonfiguruj nowe konto”.

Możesz tutaj spokojnie zostawić domyślne dane i kliknąć przycisk „Utwórz konto”.

Następnie ponownie wybieramy konto Google, z jakim ma zostać połączona usługa.

Następnie musimy dodać ponownie uprawnienia aplikacji Site Kit, tak aby mogła za nas skonfigurować poprawnie konto Google Analytics.

Ponownie klikamy “zezwól”.

Następnie potwierdzamy nadanie uprawnień aplikacji Site Kit.

Aplikacja Site Kit jest dostarczona bezpośrednio przez Google, dlatego jest w pełni zaufana. Możesz spokojnie nadać jej niezbędne uprawnienia. 

Teraz Google poprosi Cię o akceptację regulaminu. Jest to konieczne jeśli chcemy skorzystać z usługi Google Analytics.

Natomiast możesz samodzielnie zdecydować jakie dane i komu chcesz udostępniać. Nie jest to obowiązkowe, natomiast Google informuje, w jakich celach można owe dane z Twojego konta udostępnić.

Decyzję pozostawiam Tobie. 

Po akceptacji regulaminu wracamy do panelu administracyjnego sklepu (klikając „Go to my Dashboard”).

Na koniec skonfigurujemy usługę PageSpeed Insights.

Jest to usługa, która mówiąc w skrócie, mierzy płynność działania nasze aplikacji sklepowej.

Mógłbym tutaj przytaczać i odesłać do badań uzmysławiających jak ważna jest to kwestia. Mógłbym pisać powołując się na nie, że 1 sekunda dłużej ładującej się strony niż powinna, potrafi zepsuć konwersje sklepu o x%.

Zamiast tego, odwołam się do Twoich własnych doświadczeń.

Lubisz jak strony www i aplikacje na Twoim komputerze oraz smartphonie działają płynnie i bezproblemowo, prawda? Jeżeli wszystko działa jak należy, wręcz chce się robić zakupy.

Dlaczego więc nie miałbyś o to zadbać w swoim własnym sklepie?

Dzięki usłudze PageSpeed Insight uzyskasz dostęp do niezbędnych danych na temat płynności działania Twojego sklepu.

W celu skonfigurowania usługi wystarczy kliknąć „Połącz Usługę”, przy PageSpeed Insight.

PageSpeed Insights



To wszystko.

Wszystkie podstawowe i najważniejsze usługi od Google zostały skonfigurowane.

Facebook

Teraz przeprowadzimy integrację z Facebook.

Wybieramy zakładkę „Marketing > Facebook” z menu panelu administracyjnego sklepu.

Następnie kliknij proszę przycisk “Get Started”.

Facebook rozpocznie proces łączenia Twojego sklepu z Facebookiem.

Następnie będziesz mieć do wyboru kilka celów integracji z Facebookiem.

Pierwszy dotyczy integracji sklepu z kontem reklamowym za pomocą tzw. “piksela”.

Za pomocą tej integracji i zebranych za jej pomocą danych, będziesz móc w przyszłości robić bardziej stargetowane reklamy na potencjalnych klientów.

Innymi słowy, będziesz mniej płacić za reklamę przy jednoczesnym zwiększeniu jej skuteczności.

Nawet jeśli nie masz zamiaru uruchamiać już w tym momencie reklamy na Facebooku, to warto przeprowadzić tę integrację, ze względu na gromadzone dane, które w przyszłości mogą zostać przez Ciebie wykorzystane.

Kolejna opcja to sklep na Facebooku, aczkolwiek na chwilę obecną to bardziej ciekawostka niż realne narzędzie sprzedaży.

Ostatnia opcja to integracja z Instagramem.

Następnie utwórz konto w menedżerze firmy klikając w „Utwórz nowy”.

Jak sama nazwa wskazuje, przy pomocy menedżera firmy będziesz mógł zarządzać swoją firmą na Facebooku, m.in. udzielać dostępu innym osobom np. w celu skonfigurowania reklam.

Wprowadź nazwę firmy i kliknij „Kontynuuj”.

Teraz wybierz przed chwilą utworzony przez Ciebie profil i kliknij „Kontynuuj”.

Jeżeli masz założona stronę na Facebooku, to teraz będziesz mieć możliwość jej połączenia z kontem. Możesz też utworzyć nową klikając „Utwórz nowy”. 

Następnie nadaj nazwę katalogowi swoich produktów na Facebooku.

Twoje produkty w sklepie będą automatycznie się synchronizować z katalogiem produktów na Facebooku, któremu teraz nadajesz nazwę.

Teraz wybierz utworzony przed chwilą katalog i kliknij „Kontynuuj”.

Teraz utworzymy tzw. “piksel”.

To dzięki pikselowi gromadzone są dane o odwiedzających i kupujących w Twoim sklepie.

Później możesz wykorzystać owe dane do skuteczniejszego docierania z reklamą do nowych klientów lub remarketingu.

Przykładowo możesz wyświetlić daną reklamę osobom, które zakupiły już u Ciebie dany produkt w celu upsellingu.

Piksel jest bardzo istotny ze względów marketingowych.

Utworzymy teraz nowy piksel klikając “utwórz nowy”.

Wprowadź dowolną nazwę dla swojego piksela, może to być nazwa sklepu, następnie kliknij „Kontynuuj”.

Wybierz teraz nowo utworzony piksel.

Następnie zobaczysz podsumowanie integracji swojego sklepu z Facebookiem.

Potwierdź integrację klikając „Kontynuuj”.

Teraz nadaj uprawnienia aplikacji Woocommerce. Niektóre uprawnienia są wymagane, aby integracja mogła działać i prawidłowo przeprowadzić konfigurację Twojego konta.

Niektóre natomiast są opcjonalne. Aczkolwiek pozwolę sobie tutaj zasugerować nadanie wszystkich uprawnień.

Integracja z Woocommerce jest zaufaną integracją przygotowaną przez samego Facebooka. Nadanie odpowiednich uprawnień pozwoli na uniknięcie przyszłych kłopotów technicznych z integracją.

Następnie nastąpi połączenie Twojego sklepu Woocommerce z Facebookiem. Może to zająć kilka chwil.

Pozostało Ci już tylko kliknąć przycisk „Gotowe”.

Facebook przełączy Cię z powrotem do panelu administracyjnego sklepu.

To wszystko, integracja z Facebookiem gotowa!

Prawda, że sprawnie poszło?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.